KAČER, Tomáš. Proměna funkce posla v dramatu. Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2014, roč. 17, č. 1, s. 286-300. ISSN 1803-845X.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Proměna funkce posla v dramatu
Název anglicky Transformation of the messenger function in drama
Autoři KAČER, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Theatralia, Brno, Masarykova univerzita, 2014, 1803-845X.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60206 Specific literatures
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Domovská stránka periodika Theatralia Digitální knihovna FF MU
Kód RIV RIV/00216224:14210/14:00073603
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky drama; posel; vyprávění; reportáž
Klíčová slova anglicky drama; messenger; narration; reportage
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Jana Pelclová, Ph.D., učo 39970. Změněno: 23. 2. 2018 14:09.
Anotace
Tento článek se zabývá postavou posla z hlediska přeměny její funkce v dramatu s ohledem na její přítomnost a užití v dějinách dramatu, přičemž se zaměřuje na postavy poslů v Sofoklově Králi Oidipovi a Shakespearově Antoniovi a Kleopatře, a v kontextu současného mainstreamového britského dramatu v hrách Arkádie Toma Stopparda a Kodaň Michaela Frayna. Na základě kontrastů mezi příklady z klasických a současných her článek ukazuje, že posel mizí coby nezávislá postava, zatímco její funkce ve vyprávěcích strategiích přebírají ostatní, nezávislé postavy, a tím nahrazují funkce starší konvenční postavy, bezejmenného posla. Článek se rovněž zaměřuje na formální stránky vyprávění poslů, tzv. reportáž, a ukazuje, jak jsou taková vyprávění začleněna do celku dramatu.
Anotace anglicky
The present paper deals with the messenger character from the perspective of transformation of its function in drama regarding its presence and use in the history of drama where it focuses on messenger figures in Sophocles's Oedipus King and Shakespeare's Antony and Cleopatra, and in the context of contemporary mainstream British drama in the plays Arcadia by Tom Stoppard and Copenhagen by Michael Frayn. Based on the contrasts between examples from classical and contemporary plays,the study shows that Messenger disappears as an independent character while its functions within dramatic narrative strategies remain preserved as other main dramatic characters take on this function, which had belonged to nameless Messenger figures. It also focuses on formal aspects of messengers' narratives, the 'reportage', and it shows the ways these narratives are incorporated into the drama as a whole.
Návaznosti
GAP409/11/1082, projekt VaVNázev: Český divadelní strukturalismus: souvislosti a potenciál
Investor: Grantová agentura ČR, Český divadelní strukturalismus: souvislosti a potenciál
VytisknoutZobrazeno: 17. 7. 2024 18:27