J 2014

Achievement motivation of secondary school students in relation to their social position in the class

POLEDŇOVÁ, Ivana; Zdenka STRÁNSKÁ a Hana NIEDOBOVÁ

Základní údaje

Originální název

Achievement motivation of secondary school students in relation to their social position in the class

Autoři

POLEDŇOVÁ, Ivana (203 Česká republika, garant, domácí); Zdenka STRÁNSKÁ (203 Česká republika, domácí) a Hana NIEDOBOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Problems of Psychology in the 21st Century, Lithuania, Scientia Socialis, 2014, 2029-8587

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Litva

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/14:00073604

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova anglicky

achievement motivation; social position; sociometry

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 9. 12. 2016 10:02, PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.

Anotace

V originále

The research is based on theoretical presumptions that social climate and relationships in class can influence students achievement motivation . We used sociometric questionnaire and projective method TAT in McClelland´s adaptation using Heckhausen´s content-analytical clue. The relation between social position in class and achievement motivation was proved only partly. Affection in class was not in relation with achievement motivation, neither in detailed point of view with both achievement motives. Influence in class was in slight negative relation with achievement motivation, especially with motive to achieve success. Analyze of relations between extreme students position and achievement motives showed next possibilities of research.

Návaznosti

GAP407/11/1272, projekt VaV
Název: Výkonová motivace rozumově nadaných studentů s dyslexií ? základní determinanty a proměny v období adolescence a časné dospělosti
Investor: Grantová agentura ČR, Výkonová motivace rozumově nadaných studentů s dyslexií – základní determinanty a proměny v období adolescence a časné dospělosti