J 2014

Troubles with dialogic teaching

ŠEĎOVÁ, Klára, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ a Roman ŠVAŘÍČEK

Základní údaje

Originální název

Troubles with dialogic teaching

Autoři

ŠEĎOVÁ, Klára (203 Česká republika, domácí), Zuzana ŠALAMOUNOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Roman ŠVAŘÍČEK (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Learning, Culture and Social Interaction, 2014, 2210-6561

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Nizozemské království

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.783

Kód RIV

RIV/00216224:14210/14:00073609

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

000345732100004

Klíčová slova anglicky

Dialogic teaching; Discussion; Dialogue; Argumentation; Semantic noise

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 19. 4. 2024 12:21, Mgr. Michal Petr

Anotace

V originále

This paper examines dialogic teaching in Czech lower secondary schools and shows how Czech teachers use forms of dialogic teaching in their practice. We understand dialogic teaching as a method that harnesses communication and students’ work with language to promote their activity, deepen their thinking and enrich their understanding (Alexander, 2006). Yet, although Czech teachers praise the benefits of dialogic teaching, they are not capable of fully implementing its forms in their teaching. This paper identifies the basic deficits that accompany attempts at dialogic teaching. These are insufficient emphasis on rational argumentation and semantic noise. The paper concludes by suggesting that it is necessary to further develop the concept of dialogic teaching so that it can be incorporated into everyday teaching.

Návaznosti

GA13-23578S, projekt VaV
Název: Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Investor: Grantová agentura ČR, Učitel a žáci v dialogickém vyučování