2013
Malířství a sochařství ve středověkém Brně
FLÍDR, AlešZákladní údaje
Originální název
Malířství a sochařství ve středověkém Brně
Název anglicky
The Art of Sculpture and Painting in Medieval Brno
Autoři
FLÍDR, Aleš (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Vyd. 1. Brno, Dějiny Brna 2. Středověké město, od s. 847-885, 39 s. 2013
Nakladatel
Statutární město Brno, Archiv města Brna
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
60400 6.4 Arts
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14210/13:00075627
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-86736-36-5
Klíčová slova anglicky
Brno; Middles Ages; Paiting; Sculpture; Handcrafted Artefacts
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 7. 2. 2018 10:56, Mgr. Aleš Flídr
V originále
V brněnském prostředí dochovala celá řada malířských, sochařských a uměleckořemeslných památek dokládajících někdejší bohatý život nejen umělců a řemeslníků, ale i jejich objednavatelů. Při snaze představit středověkou uměleckou produkci v brněnském prostředí zjistíme, že kulminovala ve dvou obdobích. Poprvé zažila nebývalý rozkvět v éře markrabat z lucemburského rodu, podruhé dosáhla vrcholu za vlády Matyáše Korvína a Vladislava Jagellonského. Zatímco starší období bylo spojeno zejména s objednavateli z řad učených prelátů a panovnické dynastie, následná perioda byla již plně ovládnuta zámožnými měšťany a humanisticky založenými intelektuály. Výtvarná díla vznikající či doložená v Brně od 13. do počátku 16. století dokládají význam města coby jednoho z nejdůležitějších kulturních, politických i náboženských center střední Evropy, jehož umělecké a intelektuální prostředí bylo utvářeno vzájemným působením původních vlivů poplatných domácí tradici, ale i mezinárodních tendencí, jež přicházely z nejvýznamnějších uměleckých oblastí své doby, jmenovitě Paříže, německého Porýní, severní Itálie a Nizozemí.
Anglicky
In the environment of Brno there are many painterly, sculptural and handcrafted artefacts preserved documenting the richness of life of the artists and craftsmen, but also of their customers in the past. When trying to introduce the medieval art-production in Brno environment we realize it had two peaks. The first boom is connected with the epoch of the Moravian margraves of the Luxembourg family, the second rise occured under the reign of Matias Corvin and Vladislav Jagiello. For the older period are the prelates and members of the reigning family as typical customers characteristic, the next period was dominated by wealthy burghers and humanistic oriented intelectuals. The pieces of fine art documented in Brno from the 13th to the beginning of the 16th century illustrate the importance of the city as one of the crucial cultural, political and religious hearts of the Central Europe, whose artistic and intelectual environment was formed by mutual influence of the local tradition and international tendencies comming from the then most important artistic regions, namely Paris, German Rhineland, northern Italy and the Netherlands.