C 2013

Malířství a sochařství ve středověkém Brně

FLÍDR, Aleš

Základní údaje

Originální název

Malířství a sochařství ve středověkém Brně

Název anglicky

The Art of Sculpture and Painting in Medieval Brno

Autoři

FLÍDR, Aleš (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Vyd. 1. Brno, Dějiny Brna 2. Středověké město, od s. 847-885, 39 s. 2013

Nakladatel

Statutární město Brno, Archiv města Brna

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60400 6.4 Arts

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/13:00075627

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-86736-36-5

Klíčová slova anglicky

Brno; Middles Ages; Paiting; Sculpture; Handcrafted Artefacts

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 7. 2. 2018 10:56, Mgr. Aleš Flídr

Anotace

V originále

V brněnském prostředí dochovala celá řada malířských, sochařských a uměleckořemeslných památek dokládajících někdejší bohatý život nejen umělců a řemeslníků, ale i jejich objednavatelů. Při snaze představit středověkou uměleckou produkci v brněnském prostředí zjistíme, že kulminovala ve dvou obdobích. Poprvé zažila nebývalý rozkvět v éře markrabat z lucemburského rodu, podruhé dosáhla vrcholu za vlády Matyáše Korvína a Vladislava Jagellonského. Zatímco starší období bylo spojeno zejména s objednavateli z řad učených prelátů a panovnické dynastie, následná perioda byla již plně ovládnuta zámožnými měšťany a humanisticky založenými intelektuály. Výtvarná díla vznikající či doložená v Brně od 13. do počátku 16. století dokládají význam města coby jednoho z nejdůležitějších kulturních, politických i náboženských center střední Evropy, jehož umělecké a intelektuální prostředí bylo utvářeno vzájemným působením původních vlivů poplatných domácí tradici, ale i mezinárodních tendencí, jež přicházely z nejvýznamnějších uměleckých oblastí své doby, jmenovitě Paříže, německého Porýní, severní Itálie a Nizozemí.

Anglicky

In the environment of Brno there are many painterly, sculptural and handcrafted artefacts preserved documenting the richness of life of the artists and craftsmen, but also of their customers in the past. When trying to introduce the medieval art-production in Brno environment we realize it had two peaks. The first boom is connected with the epoch of the Moravian margraves of the Luxembourg family, the second rise occured under the reign of Matias Corvin and Vladislav Jagiello. For the older period are the prelates and members of the reigning family as typical customers characteristic, the next period was dominated by wealthy burghers and humanistic oriented intelectuals. The pieces of fine art documented in Brno from the 13th to the beginning of the 16th century illustrate the importance of the city as one of the crucial cultural, political and religious hearts of the Central Europe, whose artistic and intelectual environment was formed by mutual influence of the local tradition and international tendencies comming from the then most important artistic regions, namely Paris, German Rhineland, northern Italy and the Netherlands.