J 2014

Ustvarjalnost pri poučevanju prve pomoči

REISSMANNOVÁ, Jitka

Základní údaje

Originální název

Ustvarjalnost pri poučevanju prve pomoči

Název česky

Kreativita ve výuce první pomoci

Název anglicky

Creativity in teaching first aid

Autoři

REISSMANNOVÁ, Jitka (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Naravoslovna solnica, Slovinsko, Pedagoška fakulteta, 2014, 1318-9670

Další údaje

Jazyk

slovinština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Slovinsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/14:00076028

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

kreativita; učitel; škola; výchova ke zdraví; první pomoc

Klíčová slova anglicky

creativity;teacher;school;health education;first aid

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 24. 4. 2015 13:33, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Prva pomoč predstavlja znanje in veščine za reševanje človeškich življenj. Raziskave kažejo, da je znanje prve pomoči med prebivalstvom precej pod zaželenim nivojem (Reissmannová, 2010). Vzrok za to slabo pripravljenost in neučinkovitost je kakovost tečajev prve pomoči, ki jih organizirajo različne institucije. Da bi bilo poučovanje uspešnejše, je potrebno najprej izbrati pravi pristop in metodo poučovanja. Izkazalo se je, da je za učenje o prvi pomoči primerno izkustveno učenje in simuliranje različnih specifičnih okoliščin, kar zahteva iznajdljivost in ustvarjalnost učitelja ali inštruktorja. Učinek ustvarjalnega povezovanja prve pomoči z drugimi učnim predmeti je dvojen: poleg novih znajn in spretnosti prve pomoči se poglablja tudi znajne povezovalnega predmeta. Ustvarjalnost in iznajdljivost pa je nazadnje še najbolj uporabna v realnih situacijah, kjer se pogosto zgodi, da ostanemo praznih rok in je reševanje odvisno od spolsobnosti improvizacije in ustvarjalnosti reševalca.

Česky

První pomoc je dovednost zachraňující lidské životy. Výsledky výzkumů ukazují, že znalosti občanů v oblasti první pomoci jsou na nižší úrovni než by bylo žádoucí (např. Reissmannová, 2010), což souvisí s často nedostatečnou přípravu občanů v této oblasti. Aby byla první pomoc vyučována dostatečně efektivně, je nutné volit efektivní metody výuky – vhodné je využití zážitkové pedagogiky a simulace konkrétních situací, které kladou značné nároky na kreativitu lektora PP. Zlepšení neuspokojivé situace může také přinést implementace témat první pomoci do všech předmětů, které jsou vyučovány na základních školách. Podmínkou ovšem je učitel, který je odborníkem nejen ve svém oboru, ale také dobře ovládá nejnovější postupy první pomoci a kreativně myslí. V neposlední řadě si uvědomme, že v situacích, které vyžadují poskytnutí první pomoci, nemáme často k dispozici lékárničku a naším úkolem je improvizace založená na kreativitě.