J 2014

Přehled českých a zahraničních posuzovacích škál pro identifikaci nadání u dětí předškolního a školního věku

JABŮREK, Michal

Základní údaje

Originální název

Přehled českých a zahraničních posuzovacích škál pro identifikaci nadání u dětí předškolního a školního věku

Název anglicky

List of czech and foreign rating scales for identifying gifted children of pre-school and school age

Autoři

JABŮREK, Michal (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Svět nadání, Národní institut pro další vzdělávání, 2014, 1805-7217

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14230/14:00076091

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova česky

Posuzovací škály; identifikace nadání; mimořádné nadání; diagnostika dětí

Klíčová slova anglicky

Rating scales; identification of giftedness; giftedness; assessment of children

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 18. 1. 2015 22:25, Mgr. Michal Jabůrek, Ph.D.

Anotace

V originále

Cílem této studie je poskytnout přehled českých a zahraničních posuzovacích škál pro identifikaci nadání v předškolním a školním věku. Byť se objevují námitky proti validitě těchto nástrojů, existuje řada studií prokazujících, že posuzovací škály mohou být užitečnou součástí procesu identifikace nadání. Kromě toho, že jsou vhodným doplňkem k jiným nástrojům během individuálního vyšetření při snaze o zpřesnění diagnostických závěrů, může být jejich potenciál využit také během tzv. screeningu. Hlavní část předkládané studie tvoří dvě části. První z nich zachycuje aktuálně nejrozšířenější zahraniční posuzovací škály k identifikaci nadání. Druhá část poskytuje přehled posuzovacích škál dostupných v České republice a českých výzkumných studií, které byly v této oblasti realizovány.

Anglicky

The aim of this study is to provide an overview of Czech and foreign rating scales for identification of giftedness in pre-school and school age. Although the validity of these methods has been questioned, there are numerous studies showing that the rating scales may be an useful part of the process of identifying giftedness. Beside being an useful addition to other instruments during the individual examination in pursuit of more accurate diagnostic conclusions, their potential can also be used during the screening process. The main part of the study consists of two sections. The first one shows the currently most widely used foreign rating scales to identify giftedness. The second one provides a list of rating scales available in Czech Republic and an overview of research studies that have been carried out in this area.

Návaznosti

MUNI/A/0991/2013, interní kód MU
Název: Adaptace diagnostických nástrojů pro identifikaci nadaných dětí se zaměřením na rodiče a pedagogy
Investor: Masarykova univerzita, Adaptace diagnostických nástrojů pro identifikaci nadaných dětí se zaměřením na rodiče a pedagogy, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty