2014
Přehled českých a zahraničních posuzovacích škál pro identifikaci nadání u dětí předškolního a školního věku
JABŮREK, MichalZákladní údaje
Originální název
Přehled českých a zahraničních posuzovacích škál pro identifikaci nadání u dětí předškolního a školního věku
Název anglicky
List of czech and foreign rating scales for identifying gifted children of pre-school and school age
Autoři
JABŮREK, Michal (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Svět nadání, Národní institut pro další vzdělávání, 2014, 1805-7217
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14230/14:00076091
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky
Posuzovací škály; identifikace nadání; mimořádné nadání; diagnostika dětí
Klíčová slova anglicky
Rating scales; identification of giftedness; giftedness; assessment of children
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 18. 1. 2015 22:25, Mgr. Michal Jabůrek, Ph.D.
V originále
Cílem této studie je poskytnout přehled českých a zahraničních posuzovacích škál pro identifikaci nadání v předškolním a školním věku. Byť se objevují námitky proti validitě těchto nástrojů, existuje řada studií prokazujících, že posuzovací škály mohou být užitečnou součástí procesu identifikace nadání. Kromě toho, že jsou vhodným doplňkem k jiným nástrojům během individuálního vyšetření při snaze o zpřesnění diagnostických závěrů, může být jejich potenciál využit také během tzv. screeningu. Hlavní část předkládané studie tvoří dvě části. První z nich zachycuje aktuálně nejrozšířenější zahraniční posuzovací škály k identifikaci nadání. Druhá část poskytuje přehled posuzovacích škál dostupných v České republice a českých výzkumných studií, které byly v této oblasti realizovány.
Anglicky
The aim of this study is to provide an overview of Czech and foreign rating scales for identification of giftedness in pre-school and school age. Although the validity of these methods has been questioned, there are numerous studies showing that the rating scales may be an useful part of the process of identifying giftedness. Beside being an useful addition to other instruments during the individual examination in pursuit of more accurate diagnostic conclusions, their potential can also be used during the screening process. The main part of the study consists of two sections. The first one shows the currently most widely used foreign rating scales to identify giftedness. The second one provides a list of rating scales available in Czech Republic and an overview of research studies that have been carried out in this area.
Návaznosti
MUNI/A/0991/2013, interní kód MU |
|