2014
Mocenské vztahy mezi začínajícími učiteli a jejich žáky
ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana, Jarmila BRADOVÁ a Kateřina LOJDOVÁZákladní údaje
Originální název
Mocenské vztahy mezi začínajícími učiteli a jejich žáky
Název anglicky
Power relationships between novice teachers and their students
Autoři
ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana (203 Česká republika, domácí), Jarmila BRADOVÁ (703 Slovensko, domácí) a Kateřina LOJDOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Pedagogická orientace, Brno, Česká pedagogická společnost o.s. 2014, 1211-4669
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/14:00073805
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
moc; konflikt; konsensus; kooperace; začínající učitelé; studenti učitelství; šok z reality
Klíčová slova anglicky
power; conflict; consensus; cooperation; novice teachers; student teachers; reality shock
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 17. 3. 2015 09:21, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.
V originále
Předložená teoretická studie se zabývá konceptem moci ve školní třídě. Jejím cílem je analyzovat koncept moci prostřednictvím jeho ústředních vlastností, a hlouběji tak porozumět jeho definici. V návaznosti na to poukazujeme na intervenující faktory, jež se do podoby mocenského uspořádání ve třídě promítají a které mohou zastávat významnou roli v mocenském uspořádání ve třídách začínajících učitelů a potažmo také studentů učitelství. V první části příspěvku je moc definována skrze tři její hlavní charakteristiky: cirkularitu, situačnost a reciprocitu. Druhá část příspěvku je věnována hlavním faktorům, které se do mocenského uspořádání ve školní třídě promítají. Těmito faktory jsou míra shody zájmů mezi učiteli a žáky, podoba vzájemných vztahů a kontext, v němž k uspořádání mocenských vztahů dochází. Z příspěvku vyplývá, že fenomén moci hraje u začínajících učitelů významnou roli. Právě u nich je totiž funkční nastavení mocenských vztahů vnímáno jako jeden z klíčových problémů při vstupu do profese a stává se také stěžejním důvodem pro její opuštění.
Anglicky
This theoretical study deals with a concept of power, in relation to which it follows several objectives. The purpose of the study is to analyse the concept of power through its central features and seize deeper understanding of its definition. Firstly, we define the concept of power as circular, situational and reciprocal phenomenon. Following this, we aim to introduce intervening factors, which are reflected into the form of classroom power arrangement and which may play an important role in the power arrangement in classes taught by student teachers or beginning teachers. These factors are consensus between students and their teachers, mutual relationships and context. In terms of findings, the functional setting of power relations is perceived as one of the key issues beginning teachers are confronted by when entering the profession and also becomes a key reason for them when deciding to leave the profession.
Návaznosti
GA13-24456S, projekt VaV |
|