PTÁČEK, Petr, Hana CÍDLOVÁ a Luděk JANČÁŘ. Motivační metody ve výuce chemických výpočtů na základní škole. In Daniel Lajčin , Tomáš Lengyelfalusy (eds.). 8. didaktická konferencia. Zborník príspevkov. Dubnica nad Váhom: Dubnický technologický inštitút v Dubnici nad Váhom, s.r.o., 2014, s. 151-161. ISBN 978-80-89732-01-2.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Motivační metody ve výuce chemických výpočtů na základní škole
Název česky Motivační metody ve výuce chemických výpočtů na základní škole
Název anglicky Motivational methods in teaching chemical calculations on elementary school
Autoři PTÁČEK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí), Hana CÍDLOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Luděk JANČÁŘ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Dubnica nad Váhom, 8. didaktická konferencia. Zborník príspevkov. od s. 151-161, 11 s. 2014.
Nakladatel Dubnický technologický inštitút v Dubnici nad Váhom, s.r.o.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14410/14:00076497
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-89732-01-2
Klíčová slova česky vzdělávací proces; klíčové kompetence; chemie; hodnocení; chemické výpočty
Klíčová slova anglicky educational process and key competencies; chemistry; evaluation; chemical calculations
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr., učo 761. Změněno: 6. 3. 2015 12:38.
Anotace
Jednu z nejobtížnějších oblastí výuky chemie pro žáky na základní škole představují početní úlohy a matematický aparát. Tento nelichotivý fakt přímo souvisí se současným trendem klesající matematické gramotnosti českých žáků, což přímo dokládají závěry šetření české školní inspekce z roku 2013, dle kterých se Česká republika zařadila do skupiny jedenácti zemí OECD, jejichž výsledek v matematické gramotnosti žáků a studentů z roku 2003 se za devět let statisticky významně zhoršil, a to dokonce natolik, že do skupiny nejslabších žáků s nedostatečnou matematickou gramotností se začlenil každý pátý patnáctiletý žák. V příspěvku jsou shrnuty výsledky pedagogického výzkumu využití metody selektivního hodnocení systematicky prováděného mezi žáky 8. a 9. ročníků základní školy. Příspěvek si klade za cíl představit praktické pedagogické motivační metody při výuce chemických výpočtů, sloužící k udržení kvalitní výuky chemie na základní škole. Popsané metody vycházejí z výsledků dlouhodobého výzkumu výsledků a prospěchu žáků 8. a 9. ročníků, při použití motivační metody selektivního hodnocení při výuce chemických výpočtů. Vyhodnocení výsledků dotazníkového výzkumu provedeného u žáků 8. a 9. ročníků základních škol Jihomoravského kraje ukazuje, že během prvních dvou let studia chemie na základní škole (tj. mezi osmou a devátou třídou základní školy) se vztah žáků k chemii podstatně zhoršuje, což se mimo jiné projevilo zhoršením „známky“, kterou obě skupiny žáků, tj. experimentální i kontrolní, přidělily chemii na začátku a na konci výzkumu. Dalším dokladem výrazně zhoršujícího se vztahu žáků k chemii během prvních dvou let jejího studia je i častější jmenování chemie jako nejméně oblíbeného vyučovacího předmětu na konci 9. třídy než v pololetí v 8. třídě (a to jak kontrolní, tak i experimentální skupinou) a mnohem méně časté jmenování chemie jako nejoblíbenějšího předmětu u kontrolní skupiny.
Anotace anglicky
One of the most difficult areas of chemistry teaching for pupils in primary school is an important task and a mathematical system. This unflattering fact directly related to the current trend of declining numeracy Czech pupils, which directly illustrate the findings of the Czech School Inspectorate in 2013, according to which the Czech Republic were included in the eleven countries of the OECD, the result of the mathematical literacy of pupils and students from the 2003 for nine years, significantly deteriorated, even so much that the group most vulnerable students with poor numeracy to incorporate every five fifteen-year student. The paper summarizes the results of educational research methods using selective evaluation systematically conducted among pupils of the 8th and 9th grades of elementary school. The paper aims to introduce practical professional motivational methods for teaching computational chemistry, serving to maintain the quality of teaching chemistry in elementary school. The methods are based on the results of long-term research results and benefits of 9th grade, using motivational methods of selective evaluation in teaching chemical calculations. Evaluation of the results of the questionnaire survey conducted among pupils of 8th and 9th grades of primary schools of the South Moravian Region shows that during the first two years of chemistry at the elementary school (ie. between eighth and ninth grade class), the relation of students to chemistry significantly deteriorates, which also others showed deterioration "signs" that both groups of students, ie. the experimental and control, allocate chemistry at the beginning and end of the research. Further evidence of significantly deteriorating relationship to chemistry students during the first two years of study is more frequent appointment of chemistry as a least favorite school subject at the end of 9th grade than half in 8th grade (both control and experimental group).
VytisknoutZobrazeno: 20. 8. 2024 06:38