2014
Vtahování dětí do rodičovských konfliktů: Porovnání a kritické zhodnocení současných teorií
TRAMPOTOVÁ, Olga a Lenka LACINOVÁZákladní údaje
Originální název
Vtahování dětí do rodičovských konfliktů: Porovnání a kritické zhodnocení současných teorií
Název anglicky
Inclusion of Children into the Interparental Conflict: Critical Review and Comparation of Contemporary Theories
Autoři
Vydání
Psychologické dny 2014, Olomouc, 2014
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky
rodičovský konflikt; triangulace; syndrom zavrženého rodiče
Klíčová slova anglicky
interparental conflict; triangulation; parental alienation syndrome
Změněno: 19. 9. 2014 13:15, doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
V originále
Přehledová studie shrnuje, porovnává a kriticky zhodnocuje teoretické konstrukty zabývající se vtahováním dětí do rodičovských konfliktů. Zabývá se konstrukty vzešlými z praxe systemických terapeutů, jako například konstrukt triangulace, aliance, perverzní koalice, parentifikace a psychosomatizace. Dále se věnuje teoriím pocházejícím z výzkumné oblasti, jako je syndrom zavrženého rodiče, teorie emocionální jistoty a kognitivně kontextuální rámec. Cílem je zhodnotit klady a zápory jednotlivých teorií s ohledem na jejich praktické a výzkumné využití a abstrahovat dostatečně komplexní, avšak jasnou a ucelenou definici, která by charakterizovala principy vtahování dětí do konfliktů jak v úplných, tak rozvedených rodinách a posloužila jako odrazový můstek pro další výzkumy.
Anglicky
The review summarizes, compares and critically evaluates theoretical constructs, which deal with the inclusion of children into the interparental conflict. We review constructs based on the work of systemic therapist, such as triangulation, alliance, perverse coalition, parentification, and psychosomatization. Either, we review theories based on empirical work, such as parental alienation syndrome, emotional-security theory, and cognitive contextual framework. The first goal of this study is to evaluate the strengths and shortcomings of each theory regarding to its practical and empirical application. The second goal is to abstract enough complex, clear, and comprehensive definition, which embrace the principles of inclusion of children into interparental conflicts, both in non-divorce and divorce families, and serves as a baseline for further research.