KLUSOŇOVÁ, Markéta. Legal understanding of brands: a critical perspective. In Critical Legal Conference 2014. 2014.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Legal understanding of brands: a critical perspective
Autoři KLUSOŇOVÁ, Markéta.
Vydání Critical Legal Conference 2014, 2014.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50500 5.5 Law
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Právnická fakulta
Klíčová slova anglicky Brand; trademark; ideology; critical perspective
Změnil Změnila: Mgr. Petra Georgala, učo 32967. Změněno: 31. 3. 2015 11:55.
Anotace
In my paper I will introduce brands as a central feature of modern economy, as well as explain the brand theory which forms a new normative approach to trademarks offering the opportunity to bring trademark law into the information age. In the first part of my paper, I will criticise the usual justification of trademark law, which focuses on preventing consumer confusion and which protects the expansive brand dimension whilst marginalising the consumers' role in brand creation. With that regard, I will emphasise the information approach which could clean up trademark law’s understanding of information. In the second part I will highlight the symbolic level of trademark law and introduce a socio-legal approach to trademark law. Then I will introduce cultural aspects of brands in order to explain cultural significance of brand-linked social media in creating the ideological magic of brands. Finally, I will provide a brief insight to consumer ideologies representing the political dimension of brands. The principal conclusion of the paper is that the synonymous use of the terms "trademark" and "brand" is an ideologically motivated legal misunderstanding because it neglects the increasing socio-economic role of brands.
Návaznosti
MUNI/A/0891/2013, interní kód MUNázev: Hmotné zdroje pro knihovnu Právnické fakulty Masarykovy univerzity (Akronym: Hmotné zdroje 2014)
Investor: Masarykova univerzita, Hmotné zdroje pro knihovnu Právnické fakulty Masarykovy univerzity, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 14. 5. 2024 03:30