2014
Caretaker Governments in Czech Politics: What to Do about a Government Crisis
HLOUŠEK, Vít a Lubomír KOPEČEKZákladní údaje
Originální název
Caretaker Governments in Czech Politics: What to Do about a Government Crisis
Název česky
Úřednické vlády v české politice: co dělat s vládní krizí
Autoři
HLOUŠEK, Vít (203 Česká republika, domácí) a Lubomír KOPEČEK (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Europe-Asia Studies, Taylor & Francis, 2014, 0966-8136
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50601 Political science
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 0.523
Kód RIV
RIV/00216224:14230/14:00073883
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
UT WoS
000342288400006
Klíčová slova česky
úřednické vlády; Česká republika; vládní krize
Klíčová slova anglicky
Caretaker Cabinets; Czech Republic; Government Crisis
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 10. 2014 17:01, prof. PhDr. Vít Hloušek, Ph.D.
V originále
Czech politics suffers from a low durability of most of its governments, and frequent government crises. One of the products of this situation has been the phenomenon of caretaker governments. This article analyses why political elites have resorted to this solution, and discusses how this has reflected an older Czech tradition. Two cases of such governments are analysed in detail. The Tošovský government was characterised by the ability of the Czech president to advance his agenda through this government at a time when the party elites were divided. The Fischer government was characterised by the considerably higher role of parties that shaped and limited the agenda of the cabinet, and the president played a more static role.
Česky
Česká poltiika trpí malou stabilitou vlád a častými vládními krizemi. Jedním z výsledků takové situace je fenomén úřednických vlád. Článek analyzuje, proč politické elity využívají toto řešení a diskutuje, jak se v jeho používání odráží starší česká tradice. Dva případy takových vlád jsou analyzovány detailně. Tošovského vláda byla charaktersitická schopností prezidenta prosazovat prostřednictvím vády svou politickou linii v době, kdy byly politické strany hluboce znesvářené. Fischerova vláda byla charakteristická výrazně vyšší rolí politických stran, které utvářely vládní agendu, zatímco prezident hrál víceméně statickou roli.
Návaznosti
GAP408/11/0790, projekt VaV |
|