KRČÁL, Ondřej. Finding optimum fares and timetables in a monopoly rail market with heterogeneous passengers. In Jana Talašová, Jan Stoklasa, Tomáš Talášek. 32nd International Conference Mathematical Methods in Eocnomics Conference Proceedings. 1. vyd. Olomouc: Palacký University. s. 495-499. ISBN 978-80-244-4209-9. 2014.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Finding optimum fares and timetables in a monopoly rail market with heterogeneous passengers
Autoři KRČÁL, Ondřej (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Olomouc, 32nd International Conference Mathematical Methods in Eocnomics Conference Proceedings, od s. 495-499, 5 s. 2014.
Nakladatel Palacký University
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14560/14:00076580
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
ISBN 978-80-244-4209-9
UT WoS 000356417900086
Klíčová slova česky simulace; železnice; monopol; Salop; cena; jízdní řád
Klíčová slova anglicky simulation; rail; monopoly; Salop; fare; timetable
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Michal Petr, učo 65024. Změněno: 12. 8. 2020 14:08.
Anotace
This paper presents an agent-based model of passenger rail services. In the model, passengers are uniformly distributed on a circle representing the preferred departure times and passengers on each position of the circle have uniformly distributed reservation prices. The passengers choose the train with the lowest fare plus transport cost, given the sum of fare and transport cost is lower than their reser-vation prices. The paper provides algorithms which can be used for finding fares and timetable of a monopoly train operating company that maximizes its total profit and total welfare in realistic market settings. The efficiency of the algorithms is tested against the analytical solution of the model. The paper finds that the algorithm approximates the theoretical fare, number of trains and their departure times efficiently.
Návaznosti
MUNI/A/0781/2013, interní kód MUNázev: Regulace trhu dopravních služeb – modely, metody a aplikace (Akronym: ReDoS)
Investor: Masarykova univerzita, Regulace trhu dopravních služeb – modely, metody a aplikace, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 18:01