D 2014

Finding optimum fares and timetables in a monopoly rail market with heterogeneous passengers

KRČÁL, Ondřej

Základní údaje

Originální název

Finding optimum fares and timetables in a monopoly rail market with heterogeneous passengers

Autoři

KRČÁL, Ondřej (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Olomouc, 32nd International Conference Mathematical Methods in Eocnomics Conference Proceedings, od s. 495-499, 5 s. 2014

Nakladatel

Palacký University

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14560/14:00076580

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

ISBN

978-80-244-4209-9

UT WoS

000356417900086

Klíčová slova česky

simulace; železnice; monopol; Salop; cena; jízdní řád

Klíčová slova anglicky

simulation; rail; monopoly; Salop; fare; timetable

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 12. 8. 2020 14:08, Mgr. Michal Petr

Anotace

V originále

This paper presents an agent-based model of passenger rail services. In the model, passengers are uniformly distributed on a circle representing the preferred departure times and passengers on each position of the circle have uniformly distributed reservation prices. The passengers choose the train with the lowest fare plus transport cost, given the sum of fare and transport cost is lower than their reser-vation prices. The paper provides algorithms which can be used for finding fares and timetable of a monopoly train operating company that maximizes its total profit and total welfare in realistic market settings. The efficiency of the algorithms is tested against the analytical solution of the model. The paper finds that the algorithm approximates the theoretical fare, number of trains and their departure times efficiently.

Návaznosti

MUNI/A/0781/2013, interní kód MU
Název: Regulace trhu dopravních služeb – modely, metody a aplikace (Akronym: ReDoS)
Investor: Masarykova univerzita, Regulace trhu dopravních služeb – modely, metody a aplikace, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty