2014
Finding optimum fares and timetables in a monopoly rail market with heterogeneous passengers
KRČÁL, OndřejZákladní údaje
Originální název
Finding optimum fares and timetables in a monopoly rail market with heterogeneous passengers
Autoři
KRČÁL, Ondřej (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Olomouc, 32nd International Conference Mathematical Methods in Eocnomics Conference Proceedings, od s. 495-499, 5 s. 2014
Nakladatel
Palacký University
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14560/14:00076580
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
ISBN
978-80-244-4209-9
UT WoS
000356417900086
Klíčová slova česky
simulace; železnice; monopol; Salop; cena; jízdní řád
Klíčová slova anglicky
simulation; rail; monopoly; Salop; fare; timetable
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 12. 8. 2020 14:08, Mgr. Michal Petr
Anotace
V originále
This paper presents an agent-based model of passenger rail services. In the model, passengers are uniformly distributed on a circle representing the preferred departure times and passengers on each position of the circle have uniformly distributed reservation prices. The passengers choose the train with the lowest fare plus transport cost, given the sum of fare and transport cost is lower than their reser-vation prices. The paper provides algorithms which can be used for finding fares and timetable of a monopoly train operating company that maximizes its total profit and total welfare in realistic market settings. The efficiency of the algorithms is tested against the analytical solution of the model. The paper finds that the algorithm approximates the theoretical fare, number of trains and their departure times efficiently.
Návaznosti
MUNI/A/0781/2013, interní kód MU |
|