2014
Mikrotonální Hába: pět poznámek k Hábovu kompozičnímu stylu
SPURNÝ, LubomírZákladní údaje
Originální název
Mikrotonální Hába: pět poznámek k Hábovu kompozičnímu stylu
Název česky
Mikrotonální Hába: pět poznámek k Hábovu kompozičnímu stylu
Název anglicky
Hába Microtonal: Five Notes to Hába's Compositional Style
Autoři
SPURNÝ, Lubomír (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Nitra, Hudba - Integrácie - Interpretácie. Music Integration Interpretation, od s. 103-130, 28 s. 2014
Nakladatel
Univerzita Konštantína Filozofa v Nitře
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14210/14:00073908
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-558-0632-7
Klíčová slova česky
mikrointervalové chromatizace; harmonické modely; tónová centralita;
Klíčová slova anglicky
microtin chromatising; harmonic patterns; tone centrality
Štítky
Změněno: 12. 2. 2015 14:18, doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.
V originále
Alois Hába byl od počátku svého působení, během aktivních let i po své smrti ve všech pracích domácího a zahraničního původu považován za jednoho z nejodvážnějších experimentátorů hudby 20. století. Obvykle se uvádí, že byl neúnavným propagátorem čtvrttónové a atematické hudby. Pouhé konstatování ovšem ještě přesně nevystihuje obsah a vlastně problematizuje skutečnou koncepci Hábovy hudby, neboť skladby komponované v nezvyklých tónových systémech představují necelou třetinu Hábova znějícího díla. Studie představuje kritickou interpretaci vybraných mikrointervalových skladeb českého skladatele Aloise Háby (1893 – 1973). Svou pozornost autor zaměřil především na komorní a sborová díla (op. 7, 10, 27, 31, 43, 72). Autor se zde pokouší upozornit na skutečnost, že rovněž v oblasti mikrointervalové hudby se vedle vlastní kreativní syntaxe významně uplatňují obecné harmonické modely, intervalové kombinace či jiné typizované obraty.
Anglicky
The article is a critical interpretation of selected microtonal compositions of the Czech composer Alois Hába. The author focused his attention on the chamber and choral compositions opp. 7, 10, 27, 31, 43, 72. In the general perspective of music history, Alois Hába is usually characterised as one of the leading protagonists of the Central European inter-war avant-garde that moved between Vienna, Berlin and Prague. In the specific context of Czech music he likewise has the reputation of an exemplary innovator but is considered to have been strongly rooted in tradition as well. Hába is known primarily as a tireless propagator of microtonal and athematic music, for which his own term was "liberated music". In this music he added more subtle quarter-, fifth- and sixth-tone intervals to the semitone system and abandoned up traditional treatment of motifs. These mere assertions, however, do not of themselves have any precise content and in fact problematize any proper conception of Hába's music; for example, pieces composed with microtones in fact represent less than a third of Hába's output as a composer.
Návaznosti
GA408/05/0375, projekt VaV |
|