D 2014

Mikrotonální Hába: pět poznámek k Hábovu kompozičnímu stylu

SPURNÝ, Lubomír

Základní údaje

Originální název

Mikrotonální Hába: pět poznámek k Hábovu kompozičnímu stylu

Název česky

Mikrotonální Hába: pět poznámek k Hábovu kompozičnímu stylu

Název anglicky

Hába Microtonal: Five Notes to Hába's Compositional Style

Autoři

SPURNÝ, Lubomír (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Nitra, Hudba - Integrácie - Interpretácie. Music Integration Interpretation, od s. 103-130, 28 s. 2014

Nakladatel

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitře

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/14:00073908

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-558-0632-7

Klíčová slova česky

mikrointervalové chromatizace; harmonické modely; tónová centralita;

Klíčová slova anglicky

microtin chromatising; harmonic patterns; tone centrality

Štítky

Změněno: 12. 2. 2015 14:18, doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.

Anotace

V originále

Alois Hába byl od počátku svého působení, během aktivních let i po své smrti ve všech pracích domácího a zahraničního původu považován za jednoho z nejodvážnějších experimentátorů hudby 20. století. Obvykle se uvádí, že byl neúnavným propagátorem čtvrttónové a atematické hudby. Pouhé konstatování ovšem ještě přesně nevystihuje obsah a vlastně problematizuje skutečnou koncepci Hábovy hudby, neboť skladby komponované v nezvyklých tónových systémech představují necelou třetinu Hábova znějícího díla. Studie představuje kritickou interpretaci vybraných mikrointervalových skladeb českého skladatele Aloise Háby (1893 – 1973). Svou pozornost autor zaměřil především na komorní a sborová díla (op. 7, 10, 27, 31, 43, 72). Autor se zde pokouší upozornit na skutečnost, že rovněž v oblasti mikrointervalové hudby se vedle vlastní kreativní syntaxe významně uplatňují obecné harmonické modely, intervalové kombinace či jiné typizované obraty.

Anglicky

The article is a critical interpretation of selected microtonal compositions of the Czech composer Alois Hába. The author focused his attention on the chamber and choral compositions opp. 7, 10, 27, 31, 43, 72. In the general perspective of music history, Alois Hába is usually characterised as one of the leading protagonists of the Central European inter-war avant-garde that moved between Vienna, Berlin and Prague. In the specific context of Czech music he likewise has the reputation of an exemplary innovator but is considered to have been strongly rooted in tradition as well. Hába is known primarily as a tireless propagator of microtonal and athematic music, for which his own term was "liberated music". In this music he added more subtle quarter-, fifth- and sixth-tone intervals to the semitone system and abandoned up traditional treatment of motifs. These mere assertions, however, do not of themselves have any precise content and in fact problematize any proper conception of Hába's music; for example, pieces composed with microtones in fact represent less than a third of Hába's output as a composer.

Návaznosti

GA408/05/0375, projekt VaV
Název: Centrum pro výzkum díla Aloise Háby
Investor: Grantová agentura ČR, Centrum pro výzkum díla Aloise Háby