SPURNÝ, Lubomír. Mikrotonální Hába: pět poznámek k Hábovu kompozičnímu stylu. In Vereš, Jozef; Sacher, Wieslava A. Hudba - Integrácie - Interpretácie. Music Integration Interpretation. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitře, 2014, s. 103-130. ISBN 978-80-558-0632-7.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Mikrotonální Hába: pět poznámek k Hábovu kompozičnímu stylu
Název česky Mikrotonální Hába: pět poznámek k Hábovu kompozičnímu stylu
Název anglicky Hába Microtonal: Five Notes to Hába's Compositional Style
Autoři SPURNÝ, Lubomír (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Nitra, Hudba - Integrácie - Interpretácie. Music Integration Interpretation, od s. 103-130, 28 s. 2014.
Nakladatel Univerzita Konštantína Filozofa v Nitře
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/14:00073908
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-558-0632-7
Klíčová slova česky mikrointervalové chromatizace; harmonické modely; tónová centralita;
Klíčová slova anglicky microtin chromatising; harmonic patterns; tone centrality
Štítky rivok
Změnil Změnil: doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D., učo 40864. Změněno: 12. 2. 2015 14:18.
Anotace
Alois Hába byl od počátku svého působení, během aktivních let i po své smrti ve všech pracích domácího a zahraničního původu považován za jednoho z nejodvážnějších experimentátorů hudby 20. století. Obvykle se uvádí, že byl neúnavným propagátorem čtvrttónové a atematické hudby. Pouhé konstatování ovšem ještě přesně nevystihuje obsah a vlastně problematizuje skutečnou koncepci Hábovy hudby, neboť skladby komponované v nezvyklých tónových systémech představují necelou třetinu Hábova znějícího díla. Studie představuje kritickou interpretaci vybraných mikrointervalových skladeb českého skladatele Aloise Háby (1893 – 1973). Svou pozornost autor zaměřil především na komorní a sborová díla (op. 7, 10, 27, 31, 43, 72). Autor se zde pokouší upozornit na skutečnost, že rovněž v oblasti mikrointervalové hudby se vedle vlastní kreativní syntaxe významně uplatňují obecné harmonické modely, intervalové kombinace či jiné typizované obraty.
Anotace anglicky
The article is a critical interpretation of selected microtonal compositions of the Czech composer Alois Hába. The author focused his attention on the chamber and choral compositions opp. 7, 10, 27, 31, 43, 72. In the general perspective of music history, Alois Hába is usually characterised as one of the leading protagonists of the Central European inter-war avant-garde that moved between Vienna, Berlin and Prague. In the specific context of Czech music he likewise has the reputation of an exemplary innovator but is considered to have been strongly rooted in tradition as well. Hába is known primarily as a tireless propagator of microtonal and athematic music, for which his own term was "liberated music". In this music he added more subtle quarter-, fifth- and sixth-tone intervals to the semitone system and abandoned up traditional treatment of motifs. These mere assertions, however, do not of themselves have any precise content and in fact problematize any proper conception of Hába's music; for example, pieces composed with microtones in fact represent less than a third of Hába's output as a composer.
Návaznosti
GA408/05/0375, projekt VaVNázev: Centrum pro výzkum díla Aloise Háby
Investor: Grantová agentura ČR, Centrum pro výzkum díla Aloise Háby
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 01:26