2014
Projektová výuka jako možnost rozvoje profesních kompetencí studentů oboru Učitelství 1. stupně ZŠ
KRATOCHVÍLOVÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
Projektová výuka jako možnost rozvoje profesních kompetencí studentů oboru Učitelství 1. stupně ZŠ
Název anglicky
Project Teaching as an Oportunity to Proffesional Competencies Development of Primary School Teacher Training Students
Autoři
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Ostrava, Hodnocení klíčových kompetencí ve školní edukaci, od s. 102-116, 15 s. 2014
Nakladatel
Ostravská univerzita v Ostravě
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/14:00076798
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7464-655-3
Klíčová slova česky
Klíčové kompetence; projektová výuka; sebereflexe
Klíčová slova anglicky
key competencies; project-based teaching; self-reflection
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 16. 3. 2015 22:42, doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
V originále
Projektová výuka podporuje u žáků rozvoj klíčových kompetencí i specifických výstupů dílčích vzdělávacích oborů. Aby učitelé v praxi využívali v maximální míře silných stránek výukového projektu, musí mu dobře porozumět a získat s ním zkušenosti již v rámci profesní přípravy pod odborným vedením. V kapitole uvádím, jak jsou studenti oboru Učitelství 1. stupně ZŠ PdF MU na projektovou výuku připravováni, jak ji realizují a zejména, jak reflektují svoje kompetence k projektové výuce. Výsledky sebereflexe studentů presenčního studia vycházejí z kvantitativního dotazníkového šetření, které je zaměřeno na posouzení znalostí, dovedností, postojů a zkušeností studentů v závěrečné fázi výuky, po realizaci výukového projektu studenty v praxi. Výsledky poukazují na skutečnost, že po teoretické stránce se studenti cítí na užití projektů v praxi velmi dobře vybaveni, avšak obtíže jim dělá některé znalosti uplatnit v praxi, zejména specifické složky kompetence diagnostické a intervenční, psychodidaktické a didaktické. Plánování projektu a jeho realizaci v praxi studenti považují za velmi přínosnou zkušenost. V rámci sebereflexe realizovaného projektu se studenti zamýšlejí rovněž nad rozvíjenými klíčovými kompetencemi žáků v projektu. Mají-li učitelé být v praxi schopni reflektovat a hodnotit kompetence svých žáků, musí být schopni reflektovat a hodnotit kompetence vlastní.
Anglicky
Project teaching supports pupils' development of the key competencies as well as of specific outcomes of the educational sub-fields. To use the strengths of the educational project to the maximum extent, teachers must have a good understanding of it and gain experience with educational projects under expert guidance during their professional training. In the chapter, we introduce how the students of the field Primary school teacher training at the Faculty of Education at the Masaryk University are trained for project teaching and how they implement and mainly reflect their competencies in project teaching. The results of self-reflection of full-time study programme students are based on a quantitative questionnaire survey which focuses on the evaluation of knowledge, skills, attitudes and experiences of students in the final stages of their education, after the implementation of a teaching project in practice. The results show that in terms of their theoretical knowledge, students feel well equipped for the use of projects in their teaching, however, they find it difficult to apply some knowledge in practice, especially specific components of the diagnostic, intervention, psycho-didactic and didactic competence. Students find project planning and its implementation in practice a very rewarding experience. Within the self-reflection of the project realized, students also consider learners’ development of their key competencies within the framework of the project. If teachers are supposed to reflect and evaluate their learners’ competencies in practice, they have to be able to reflect and evaluate also their own competencies.