HERMAN, Lukáš, Zdeněk STACHOŇ, Zbyněk ŠTĚRBA, Čeněk ŠAŠINKA, Kateřina ŠPRIŇAROVÁ, Vojtěch JUŘÍK, Jiří CHMELÍK, Barbora KOZLÍKOVÁ a Rastislav TISOVČÍK. Role uživatelského rozhraní při práci s 3D prostorovými daty. In Sborník abstraktù příspěvků ze semináře Geomatika v projektech 2014. 2014. ISBN 978-80-263-0796-9.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Role uživatelského rozhraní při práci s 3D prostorovými daty
Název česky Role uživatelského rozhraní při práci s 3D prostorovými daty
Název anglicky Role of the User Interface during 3D Spatial Data Manipulation
Autoři HERMAN, Lukáš, Zdeněk STACHOŇ, Zbyněk ŠTĚRBA, Čeněk ŠAŠINKA, Kateřina ŠPRIŇAROVÁ, Vojtěch JUŘÍK, Jiří CHMELÍK, Barbora KOZLÍKOVÁ a Rastislav TISOVČÍK.
Vydání Sborník abstraktù příspěvků ze semináře Geomatika v projektech 2014, 2014.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Konferenční abstrakt
Obor Zemský magnetismus, geodesie, geografie
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Webové stránky konference
Organizační jednotka Přírodovědecká fakulta
ISBN 978-80-263-0796-9
Klíčová slova česky 3D vizualizace; interdisciplinární výzkum; kognitivní psychologie; uživatelsky přívětivé rozhraní
Změnil Změnil: RNDr. Lukáš Herman, Ph.D., učo 222752. Změněno: 14. 9. 2017 10:03.
Anotace
Příspěvek se zabývá prvními výstupy výzkumu, jehož hlavním předmětem je hledání vhodného uživatelsky přívětivého rozhraní při 3D vizualizaci prostorových dat. Na tomto výzkumu se podílí pracovníci a studenti Psychologického ústavu Filozofické fakulty, HCI (Human Computer Interaction) laboratoře Fakulty informatiky a Geografického ústavu Přírodovědecká fakulty Masarykovy univerzity. V rámci výzkumu byly zatím srovnávány dva různé způsoby vizualizace 3D dat (projektor ve 2D módu a ve stereoskopickém režimu) a dvě možné ovládací zařízení (klasická počítačová myš) a Wii Remote Controller (ovládací zařízení konzole Nintendo). Proces experimentálního testování různých variant uživatelského rozhraní byl rozdělen do tří po sobě následujících kroků. První fází bylo vyplnění on-line dotazníku zjištujícího zkušenosti uživatelů s 3D vizualizací a mapami obecně, druhou fází byla samotná práce s 3D vizualizací, spojená s rozhovorem, a třetí částí bylo vyplnění testu prostorové představivosti. Pro vizualizaci 3D dat bylo použito hardwarové vybavení HCI a open source software VRECKO vyvíjený HCI. Práce s 3D vizualizací zahrnovala úkoly jako například srovnání nadmořských výšek dvou či více bodů, identifikace terénního profilu, odhad orientace vůči světovým stranám či zjištění, který z vyznačených objektů bude nejdříve ohrožen stoupající vodní hladinou při povodni. Testovanými subjekty bylo 17 studentů navazujícího magisterského a doktorského studia geografie, kartografie a informatiky. V tomto příspěvku jsou diskutovány dosavadní výsledky, jejich následné využití a v závěru je zmíněno i další možné směřování popisovaného výzkumu.
Návaznosti
MUNI/A/0952/2013, interní kód MUNázev: Analýza, hodnocení a vizualizace globálních environmentálních změn v krajinné sféře Země (Akronym: AVIGLEZ)
Investor: Masarykova univerzita, Grantová agentura MU, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
MUNI/FR/0413/2014, interní kód MUNázev: Experimentální praktikum: návrh a realizace interdisciplinárních výzkumů
Investor: Masarykova univerzita, Fond rozvoje MU
VytisknoutZobrazeno: 22. 9. 2020 03:53