ŠMAHEL, David, Michelle WRIGHT a Martina ČERNÍKOVÁ. Classification of online problematic situations in the context of youths’ development. Communications The European Journal of Communication Research. Bremen: University of Bremen, 2014, roč. 39, č. 3, s. 233-260. ISSN 0341-2059. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1515/commun-2014-0111.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Classification of online problematic situations in the context of youths’ development
Název česky Klasifikace online problematických situací v kontextu vývoje mladých
Autoři ŠMAHEL, David (203 Česká republika, garant, domácí), Michelle WRIGHT (840 Spojené státy, domácí) a Martina ČERNÍKOVÁ (703 Slovensko, domácí).
Vydání Communications The European Journal of Communication Research, Bremen, University of Bremen, 2014, 0341-2059.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor Impact factor: 0.297
Kód RIV RIV/00216224:14230/14:00076831
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1515/commun-2014-0111
UT WoS 000343316500002
Klíčová slova česky mladí, online rizika, vztahy, sexualita
Klíčová slova anglicky youth; online risks; online problematic situations; relationships; school; sexuality; identity; health; morality
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Ing. Alena Raisová, učo 36962. Změněno: 28. 4. 2015 15:33.
Anotace
Previous research on youths’ online risky experiences has mostly utilized quantitative designs. However, some of this research does not account for youths’ views and perceptions. This qualitative study fills this gap by describing online problematic situations from the perspectives of European youths, focuses on classifying online problematic situations based on youths’ perspectives and interrelates these with their developmental contexts. As a theoretical framework, the co-construction model was adopted, which proposes that youths’ online and offline worlds are interconnected. Interviews and focus groups were conducted with youths between the ages of 9 and 16 from Belgium, the Czech Republic, Greece, Malta, Italy, Portugal, Romania, Spain, and the United Kingdom. Youths’ responses reflected the complexity of the various problematic situations online they encountered or indirectly experienced, and how such experiences were interconnected with the developmental contexts of peer relationships, parent-child relationships, romantic relationships, school, sexuality, identity, health, and morality. We recommend the development of complex educational programs focused on youths about problematic situations online, which discuss the possible situations they may encounter and how to deal with them.
Návaznosti
EE2.3.20.0184, projekt VaVNázev: Vytvoření interdisciplinárního týmu v oblasti výzkumu internetu a nových médií
EE2.3.30.0037, projekt VaVNázev: Zaměstnáním nejlepších mladých vědců k rozvoji mezinárodní spolupráce
VytisknoutZobrazeno: 30. 5. 2024 01:21