a 2014

Imagination, Archive and Programming the Life_ version 2.0

ŠLESINGEROVÁ, Eva

Základní údaje

Originální název

Imagination, Archive and Programming the Life_ version 2.0

Název česky

Imaginace archiv a programování života_verze 2.0

Autoři

ŠLESINGEROVÁ, Eva (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

"Visual In-Sights. Theory, Method, Practice" Newcastle University, UK, 2014

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

Archeologie, antropologie, etnologie

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14230/14:00073985

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova česky

DNA ikonologie BioaArt SciArt biomoc

Klíčová slova anglicky

DNA iconology BioArt SciArt biopower

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 21. 12. 2014 21:14, doc. Mgr. Eva Šlesingerová, Ph.D.

Anotace

V originále

The visual imagery of DNA has become a cultural icon and important part of our contemporary way of seeing and speaking about the human body. As Suzzane Anker and Dorothy Nelkin point out in their book called The Molecular Gaze. Art in the genetic Age (2004 ), molecular screening or modern imaging technology, has become a source of multiple metaphors and provocative visual images. In our cultural discourse, the gene has become a powerful and pervasive icon – an almost magical force. There are many artists an d visual performers who use live cells, tissue, or genes to create, perform and re - program living things, and work with the specific visual imagination of the human body. They are part of a broader current of artists who are intrigued by DNA, genetics, and working with live tissues. BioArt and SciArt are not only imagination of the human body at the aesthetical level, but through their works artists stimulate the audience to face some existential questions. Some of the questions are disturbing; it is diffic ult or impossible to reach simple answers about the fact of human embodiment, the borderlines of humanity, or the in/separability the self, mind, soul and body. Taking advantage of critical social and visual theory (Hayles, Foucault, Mitchell, Flusser), th is paper examines the narrative concerning the production of knowledge within interpretation of various imaginations of DNA, genom, embryos, and cultural production of transhuman taxonomies and classifications as well. Particularly, art works of Patricia P iccicini, Luis Bec and SciArt centre CIANT will be analysed.

Návaznosti

GAP404/11/0621, projekt VaV
Název: Porody, asistovaná reprodukce a zacházení s embryi. Sociologická analýza současné reprodukční medicíny v ČR.
Investor: Grantová agentura ČR, Porody, asistovaná reprodukce a zacházení s embryi. Sociologická analýza současné reprodukční medicíny v ČR.