B 2014

Filmová kultura severního trojúhelníku : filmy, kina a diváci českých zemí, NDR a Polska 1945-1970

SKOPAL, Pavel

Základní údaje

Originální název

Filmová kultura severního trojúhelníku : filmy, kina a diváci českých zemí, NDR a Polska 1945-1970

Název anglicky

Film culture of the Northern Triangle : movies, cinemas and cinema-goers in Czech lands, GDR and Poland 1945-1970

Autoři

SKOPAL, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Vyd. 1. Brno, 308 s. Filmová knihovna ; sv. 3, 2014

Nakladatel

Host

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/14:00074007

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-7294-971-7

Klíčová slova anglicky

Socialist cinema industry; film reception; cinema distribution; cultural transfer; transnational cinema; cultural policy

Štítky

Změněno: 30. 10. 2015 19:23, doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.

Anotace

V originále

Kniha srovnává filmovou produkci, uvádění a recepci ve třech zemích, které tvořily z perspektivy Sovětského svazu takzvaný severní trojúhelník — šlo o státy vytvářející na severovýchodě Evropy nárazníkovou zónu mezi oběma mocenskými bloky studené války, což ovlivňovalo jak jejich vnitřní politiku, tak pozici vůči Moskvě. Zdůraznění tohoto „trojúhelníku“ je pro tuto knihu příznačné — jedním z ústředních témat je totiž vztah národní kinematografie k sovětskému vzoru, resp. transnacionální dimenze filmové kultury východního bloku. Komparativní perspektiva knihy ovšem překračuje horizont konceptu sovětizace coby zjednodušujícího pohledu, který implikuje jednosměrný vliv, a nabízí plastičtější obraz specifických a autonomních rysů filmové kultury jednotlivých zemí. Přinejmenším stejně důležitou roli jako základní obrysy kulturní politiky hrají v knize i její předpokládaní realizátoři a příjemci, počínaje filmovými studii, přes režiséry a producenty, po místní stranické funkcionáře, vedoucí kin a diváky. První oddíl se věnuje filmovým koprodukcím, které natáčela filmová studia tří sledovaných zemí. Druhá část se zaměřuje na srovnání kulturní politiky i distribučních praktik a sleduje realizaci filmové kultury na lokální úrovni ve vybraných městech (Brně, Lipsku a Poznani), tedy jak byly filmy uváděny do kin a jakou roli sehrávali zaměstnanci kin či místní funkcionáři. Závěrečný oddíl srovnává vývoj návštěvnosti a diváckých preferencí v českých zemích, NDR a Polsku a identifikuje významy, které připisovala publika jak jednotlivým filmům, tak i roli kina jako volnočasové aktivity.

Anglicky

This monograph compares the changes which cinema cultures in the three neighbouring countries of Czechoslovakia, the GDR and Poland underwent in the twenty-five years following the end of World War II. The so-called "northern triangle" which the three states represented in the Soviet Union's geopolitical conceptualization was supposed to form a defence barrier on the Soviet Bloc's border with West Germany. This concept of a tri-bloc provides the empirical research's geographical limitation with a certain specificity. The introductory chapter (Introduction: Cinema Culture of the Socialist Countries – the "Northern Triangle" in Comparative Perspective) places the topic in a wider geopolitical context as well as providing the reader with the research design. The subsequent three historical chapters of the monograph focus on differences and similarities between the three countries in three distinct spheres of cinema culture: film production, cinema distribution and exhibition, and cinema reception.

Návaznosti

GAP409/11/0586, projekt VaV
Název: Komparativní výzkum filmové kultury ve východním bloku, 1945-1970
Investor: Grantová agentura ČR, Komparativní výzkum filmové kultury ve východním bloku, 1945-1970
MUNI/A/0865/2013, interní kód MU
Název: Česká kinematografie v diktatuře a v demokracii
Investor: Masarykova univerzita, Česká kinematografie v diktatuře a v demokracii, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty