B 2014

Filmová kultura severního trojúhelníku : filmy, kina a diváci českých zemí, NDR a Polska 1945-1970

SKOPAL, Pavel

Basic information

Original name

Filmová kultura severního trojúhelníku : filmy, kina a diváci českých zemí, NDR a Polska 1945-1970

Name (in English)

Film culture of the Northern Triangle : movies, cinemas and cinema-goers in Czech lands, GDR and Poland 1945-1970

Authors

SKOPAL, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Vyd. 1. Brno, 308 pp. Filmová knihovna ; sv. 3, 2014

Publisher

Host

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/14:00074007

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-7294-971-7

Keywords in English

Socialist cinema industry; film reception; cinema distribution; cultural transfer; transnational cinema; cultural policy

Tags

Změněno: 30/10/2015 19:23, doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.

Abstract

V originále

Kniha srovnává filmovou produkci, uvádění a recepci ve třech zemích, které tvořily z perspektivy Sovětského svazu takzvaný severní trojúhelník — šlo o státy vytvářející na severovýchodě Evropy nárazníkovou zónu mezi oběma mocenskými bloky studené války, což ovlivňovalo jak jejich vnitřní politiku, tak pozici vůči Moskvě. Zdůraznění tohoto „trojúhelníku“ je pro tuto knihu příznačné — jedním z ústředních témat je totiž vztah národní kinematografie k sovětskému vzoru, resp. transnacionální dimenze filmové kultury východního bloku. Komparativní perspektiva knihy ovšem překračuje horizont konceptu sovětizace coby zjednodušujícího pohledu, který implikuje jednosměrný vliv, a nabízí plastičtější obraz specifických a autonomních rysů filmové kultury jednotlivých zemí. Přinejmenším stejně důležitou roli jako základní obrysy kulturní politiky hrají v knize i její předpokládaní realizátoři a příjemci, počínaje filmovými studii, přes režiséry a producenty, po místní stranické funkcionáře, vedoucí kin a diváky. První oddíl se věnuje filmovým koprodukcím, které natáčela filmová studia tří sledovaných zemí. Druhá část se zaměřuje na srovnání kulturní politiky i distribučních praktik a sleduje realizaci filmové kultury na lokální úrovni ve vybraných městech (Brně, Lipsku a Poznani), tedy jak byly filmy uváděny do kin a jakou roli sehrávali zaměstnanci kin či místní funkcionáři. Závěrečný oddíl srovnává vývoj návštěvnosti a diváckých preferencí v českých zemích, NDR a Polsku a identifikuje významy, které připisovala publika jak jednotlivým filmům, tak i roli kina jako volnočasové aktivity.

In English

This monograph compares the changes which cinema cultures in the three neighbouring countries of Czechoslovakia, the GDR and Poland underwent in the twenty-five years following the end of World War II. The so-called "northern triangle" which the three states represented in the Soviet Union's geopolitical conceptualization was supposed to form a defence barrier on the Soviet Bloc's border with West Germany. This concept of a tri-bloc provides the empirical research's geographical limitation with a certain specificity. The introductory chapter (Introduction: Cinema Culture of the Socialist Countries – the "Northern Triangle" in Comparative Perspective) places the topic in a wider geopolitical context as well as providing the reader with the research design. The subsequent three historical chapters of the monograph focus on differences and similarities between the three countries in three distinct spheres of cinema culture: film production, cinema distribution and exhibition, and cinema reception.

Links

GAP409/11/0586, research and development project
Name: Komparativní výzkum filmové kultury ve východním bloku, 1945-1970
Investor: Czech Science Foundation, Cinema Culture in the Eastern Bloc, 1945-1970 - A Comparative Study
MUNI/A/0865/2013, interní kód MU
Name: Česká kinematografie v diktatuře a v demokracii
Investor: Masaryk University, Category A