k 2014

Materiální kultura ovlivňuje prosociální jednání

KRÁTKÝ, Jan

Základní údaje

Originální název

Materiální kultura ovlivňuje prosociální jednání

Název anglicky

Material reality affects prosocial behavior

Autoři

KRÁTKÝ, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Experimenty v teréne a etnografia: metodologické prístupy, Bratislava, 16.-17. júna 2014, 2014

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/14:00077022

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

materiální kultura; prosociální jednání; materiální akterství; symetrický přístup

Klíčová slova anglicky

material culture; prosocial behavior; material agency; symmetric approach

Štítky

Změněno: 1. 3. 2015 22:24, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

Náboženské tradice světa zapojují široké množství symbolických a materiálních artefaktů, které dopomáhají ke kulturnímu přenosu jak diachronické, tak synchronické rovině. Tyto objekty slouží také jako nástroje pomáhající k docílení kognitivních a behaviorálních úloh. Náboženské sochy, ať to jsou podobizny hinduistických božstev nebo ikony křesťanských svatých jsou chápány jako jejich zpředmětnění a je s nimi často zacházeno jako s božstvy samotnými. Tyto a jiné materiální objekty pak ustanovují určité behaviorální tendence, které jsou v souladu s náboženskými doktrínami a ideologiemi těchto kulturních tradic. V této přednášce jsou nejprve prezentován rozdíl mezi mezi antropocentrickými a symetrickými přístupy k aktérství. Poté je teoretický přístup vysvětlen na příkladu autorova experimentálního výzkumu.

Anglicky

Religious traditions around the world rely on a wide variety of texts and material representations to serve as means of cultural transmission in the diachronic scale as well as cognitive and behavioral scaffolds in the synchronic scale. Mythological accounts of anthropomorphic deities and material representations of these deities in varied media bestow stability and motivational force upon more abstract ideologies and moral injunctions. Religious objects, whether they be statues of Hindu deities or icons of Christian saints, are recognized as potent representations of such beings and are treated, at times, as genuine incarnations of the agents they depict. Such artifacts foster behavioral tendencies in line with the religious and moral ideologies of their cultural traditions. In this presentation, I first account on anthropocentric and later on symmetric approaches to agency. This theoretical basis is later on depicted on own experimental research which addresses problem of agency as result of mingle of human and non-human agency.

Návaznosti

EE2.3.20.0048, projekt VaV
Název: Laboratoř pro experimentální výzkum náboženství