2014
Materiální kultura ovlivňuje prosociální jednání
KRÁTKÝ, JanZákladní údaje
Originální název
Materiální kultura ovlivňuje prosociální jednání
Název anglicky
Material reality affects prosocial behavior
Autoři
KRÁTKÝ, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Experimenty v teréne a etnografia: metodologické prístupy, Bratislava, 16.-17. júna 2014, 2014
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/14:00077022
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
materiální kultura; prosociální jednání; materiální akterství; symetrický přístup
Klíčová slova anglicky
material culture; prosocial behavior; material agency; symmetric approach
Štítky
Změněno: 1. 3. 2015 22:24, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Náboženské tradice světa zapojují široké množství symbolických a materiálních artefaktů, které dopomáhají ke kulturnímu přenosu jak diachronické, tak synchronické rovině. Tyto objekty slouží také jako nástroje pomáhající k docílení kognitivních a behaviorálních úloh. Náboženské sochy, ať to jsou podobizny hinduistických božstev nebo ikony křesťanských svatých jsou chápány jako jejich zpředmětnění a je s nimi často zacházeno jako s božstvy samotnými. Tyto a jiné materiální objekty pak ustanovují určité behaviorální tendence, které jsou v souladu s náboženskými doktrínami a ideologiemi těchto kulturních tradic. V této přednášce jsou nejprve prezentován rozdíl mezi mezi antropocentrickými a symetrickými přístupy k aktérství. Poté je teoretický přístup vysvětlen na příkladu autorova experimentálního výzkumu.
Anglicky
Religious traditions around the world rely on a wide variety of texts and material representations to serve as means of cultural transmission in the diachronic scale as well as cognitive and behavioral scaffolds in the synchronic scale. Mythological accounts of anthropomorphic deities and material representations of these deities in varied media bestow stability and motivational force upon more abstract ideologies and moral injunctions. Religious objects, whether they be statues of Hindu deities or icons of Christian saints, are recognized as potent representations of such beings and are treated, at times, as genuine incarnations of the agents they depict. Such artifacts foster behavioral tendencies in line with the religious and moral ideologies of their cultural traditions. In this presentation, I first account on anthropocentric and later on symmetric approaches to agency. This theoretical basis is later on depicted on own experimental research which addresses problem of agency as result of mingle of human and non-human agency.
Návaznosti
EE2.3.20.0048, projekt VaV |
|