2014
Fenomén sebepoškozování očima dětí staršího školního věku
BUREŠOVÁ, Iva, Markéta KUKAŇOVÁ a Kateřina BARTOŠOVÁZákladní údaje
Originální název
Fenomén sebepoškozování očima dětí staršího školního věku
Název anglicky
Perception of the self-harm phenomenon by early adolescence
Autoři
BUREŠOVÁ, Iva (203 Česká republika, garant, domácí), Markéta KUKAŇOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Kateřina BARTOŠOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Bratislava, Slovenská Republika, Universitas Comeniana Psychologica XLII, od s. 89-99, 11 s. 2014
Nakladatel
Univerzita Komenského v Bratislavě, Psychoprof
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Kód RIV
RIV/00216224:14210/14:00077044
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-89322-16-9
Klíčová slova anglicky
self-harm; gender; early adolescence
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 31. 1. 2016 22:43, doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D.
V originále
Sebepoškozování bylo psychologickou odbornou veřejností dlouhou dobu spojováno výhradně s poruchami osobnosti, poruchami autistického spektra, mentální retardací, či se sebevražednými sklony. V současné době však řada autorů zahraničních výzkumných studií (viz Janick a Nock, 2008 aj.) dochází k závěrům, že sebepoškozování není ekvivalentem ani jednoho z výše uvedených jevů, a to i přes to, že je může doprovázet. Studie zaměřená na vnímání fenoménu sebepoškozování dětmi staršího školního věku navazuje na již realizovaný pilotní výzkumný projekt a mapuje některé z podstatných souvislostí, které jsou pro tuto problematiku stěžejní - zejména rozdíly ve vnímání tohoto pojmu u dětí bez osobní zkušenosti s tímto jednáním, dětí s experimentální zkušeností a dětí, které toto jednání provádí dlouhodobě a opakovaně. daná věková kategorie byla zvolena s ohledem na výsledky výzkumů realizovaných v zahraničí (Siv Kvermo, jan H. Rosenvinge, 2009, Lieberman 2004 aj.), jež toto vývojové období považují za počátek progresu výskytu tohoto jevu mezi dospívajícími jedinci.
Anglicky
Psychologists have long associated self-harm exclusively with personality disorders, autism, mental retardation, or suicidal attemps. \more recently, however, research in other countries (e.g. Janis and Nock, 2008) indicated that self-harm is not an equivalent of any of these disorders although it might occur as one of the symptoms. Our study, focusing on the perception of the self-harm phenomenon by children attending later grades of primary school, builds on our preliminary study, exploring some of the key associations in this domain, especially differences in perception of this phenomenon by children who have no experience with self-harm, those who only have "experimental" experience, and those who have been harming themselves repeatedly and for a long period of time. The age group was chosen on the basic previous research abroad (kvermo and Rosenvige, 2009, Lieberman, 2004), which identified the period of early adolescence as the onset point of progressive incidence of this negative phenomenon in young people.
Návaznosti
MUNI/A/0838/2013, interní kód MU |
|