D 2014

Fenomén sebepoškozování očima dětí staršího školního věku

BUREŠOVÁ, Iva, Markéta KUKAŇOVÁ a Kateřina BARTOŠOVÁ

Základní údaje

Originální název

Fenomén sebepoškozování očima dětí staršího školního věku

Název anglicky

Perception of the self-harm phenomenon by early adolescence

Autoři

BUREŠOVÁ, Iva (203 Česká republika, garant, domácí), Markéta KUKAŇOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Kateřina BARTOŠOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Bratislava, Slovenská Republika, Universitas Comeniana Psychologica XLII, od s. 89-99, 11 s. 2014

Nakladatel

Univerzita Komenského v Bratislavě, Psychoprof

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Kód RIV

RIV/00216224:14210/14:00077044

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-89322-16-9

Klíčová slova anglicky

self-harm; gender; early adolescence

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 31. 1. 2016 22:43, doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D.

Anotace

V originále

Sebepoškozování bylo psychologickou odbornou veřejností dlouhou dobu spojováno výhradně s poruchami osobnosti, poruchami autistického spektra, mentální retardací, či se sebevražednými sklony. V současné době však řada autorů zahraničních výzkumných studií (viz Janick a Nock, 2008 aj.) dochází k závěrům, že sebepoškozování není ekvivalentem ani jednoho z výše uvedených jevů, a to i přes to, že je může doprovázet. Studie zaměřená na vnímání fenoménu sebepoškozování dětmi staršího školního věku navazuje na již realizovaný pilotní výzkumný projekt a mapuje některé z podstatných souvislostí, které jsou pro tuto problematiku stěžejní - zejména rozdíly ve vnímání tohoto pojmu u dětí bez osobní zkušenosti s tímto jednáním, dětí s experimentální zkušeností a dětí, které toto jednání provádí dlouhodobě a opakovaně. daná věková kategorie byla zvolena s ohledem na výsledky výzkumů realizovaných v zahraničí (Siv Kvermo, jan H. Rosenvinge, 2009, Lieberman 2004 aj.), jež toto vývojové období považují za počátek progresu výskytu tohoto jevu mezi dospívajícími jedinci.

Anglicky

Psychologists have long associated self-harm exclusively with personality disorders, autism, mental retardation, or suicidal attemps. \more recently, however, research in other countries (e.g. Janis and Nock, 2008) indicated that self-harm is not an equivalent of any of these disorders although it might occur as one of the symptoms. Our study, focusing on the perception of the self-harm phenomenon by children attending later grades of primary school, builds on our preliminary study, exploring some of the key associations in this domain, especially differences in perception of this phenomenon by children who have no experience with self-harm, those who only have "experimental" experience, and those who have been harming themselves repeatedly and for a long period of time. The age group was chosen on the basic previous research abroad (kvermo and Rosenvige, 2009, Lieberman, 2004), which identified the period of early adolescence as the onset point of progressive incidence of this negative phenomenon in young people.

Návaznosti

MUNI/A/0838/2013, interní kód MU
Název: Vývoj seberegulace v kontextu zvládání zátěže, self-efficacy a self-esteem. (Akronym: DESEREG)
Investor: Masarykova univerzita, Vývoj seberegulace v kontextu zvládání zátěže, self-efficacy a self-esteem., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty