TŮMA, František. Dialogismus a výzkum interakce ve třídě: přehledová studie (1990-2012). Pedagogika. Praha, 2014, roč. 64, č. 2, s. 177-199. ISSN 0031-3815.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Dialogismus a výzkum interakce ve třídě: přehledová studie (1990-2012)
Název česky Dialogismus a výzkum interakce ve třídě: přehledová studie (1990-2012)
Název anglicky Dialogism and Research on Classroom Interaction: A review (1990–2012)
Autoři TŮMA, František (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Pedagogika, Praha, 2014, 0031-3815.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/14:00074039
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky interakce ve třídě; komunikace ve třídě; dialogismus; pedagogický výzkum
Klíčová slova anglicky classroom interaction; classroom communication; dialogism; educational research.
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. František Tůma, Ph.D., učo 119281. Změněno: 18. 2. 2015 10:49.
Anotace
Cílem předkládané studie je podat přehled o výzkumu zabývajícím se interakcí ve třídě v letech 1990 až 2012. Interakci ve třídě chápeme jako vzájemné působení učitele a žáků ve třídě během výuky a nahlížíme na ni z perspektivy dialogismu, který po shrnutí vývoje výzkumu interakce ve třídě od šedesátých let minulého století vymezujeme jako teoretický a epistemologický rámec předpokládající interakci jako jednotku analýzy. Do přehledu byly zahrnuty studie publikované ve čtyřech odborných pedagogických časopisech. Z 21 nalezených studií souvisejících s interakcí ve třídě bylo 13 empirických, které byly ve světle dialogismu kriticky analyzovány. Významným zjištěním je to, že podstatná část empirických studií se zabývala dílčími aspekty interakce ve třídě (především otázkami a hodnocením učitele, odpověďmi žáků). Kromě toho řada studií při analýze interakce abstrahovala od jejího kontextu. U pěti studií absentovala teoretická východiska týkající se chápání interakce. Tato zjištění naznačují, že dialogismus v řadě empirických studií není uplatněn. Přitom se dialogismus jeví jako nosný teoretický a epistemologický rámec pro výzkum interakce ve třídě, i když byl ve vyšší míře uplatněn jen ve třech empirických studiích.
Anotace anglicky
The aim of the present study is to review research on classroom interaction in the years 1990–2012. We understand classroom interaction to be the mutual infl uencing of teacher and learners while teaching and learning. Having outlined the development of research on classroom interaction since the 1960s, we view classroom interaction from the perspective of dialogism, which we defi ne as a theoretical and epistemological framework assuming interaction as the unit of analysis. Th e review comprises studies published in four Czech educational journals. Out of 21 studies on classroom interaction, 13 studies were empirical. Th ese studies were critically analysed in the light of dialogism. Important fi ndings include the fact that a substantial number of empirical studies dealt with partial aspects of classroom interaction (mainly teacher questions and evaluation; learner responses). Apart from that, a number of studies abstracted from the context when analysing classroom interaction. In addition, in fi ve studies theoretical background underlying classroom interaction was absent. Th ese fi ndings seem to suggest that dialogism was not employed in a number of empirical studies. Dialogism appears to be a relevant theoretical and epistemological framework for researching classroom interaction despite its being present to a greater extent in only three studies.
Návaznosti
EE2.3.30.0009, projekt VaVNázev: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci
GAP407/11/0234, projekt VaVNázev: Učitel - expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky)
Investor: Grantová agentura ČR, Učitel-expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky)
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
Tuma_2014_Dialogismus_prehled.pdf   Verze souboru Tůma, F. 4. 11. 2014

Vlastnosti

Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1204978/Tuma_2014_Dialogismus_prehled.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1204978/Tuma_2014_Dialogismus_prehled.pdf
Adresa do Správce
https://is.muni.cz/auth/publication/1204978/Tuma_2014_Dialogismus_prehled.pdf?info
Ze světa do Správce
https://is.muni.cz/publication/1204978/Tuma_2014_Dialogismus_prehled.pdf?info
Vloženo
Út 4. 11. 2014 20:50, doc. Mgr. František Tůma, Ph.D.

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
  • osoba doc. Mgr. František Tůma, Ph.D., učo 119281
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba doc. Mgr. František Tůma, Ph.D., učo 119281
Atributy
 

Tuma_2014_Dialogismus_prehled.pdf

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1204978/Tuma_2014_Dialogismus_prehled.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1204978/Tuma_2014_Dialogismus_prehled.pdf
Typ souboru
PDF (application/pdf)
Velikost
216,4 KB
Hash md5
959cf30a84134cde2da4e3a8cf342a68
Vloženo
Út 4. 11. 2014 20:50

Tuma_2014_Dialogismus_prehled.txt

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1204978/Tuma_2014_Dialogismus_prehled.txt
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1204978/Tuma_2014_Dialogismus_prehled.txt
Typ souboru
holý text (text/plain)
Velikost
68,5 KB
Hash md5
9b490eb462f13fdf3a722efd39540332
Vloženo
Út 4. 11. 2014 20:53
Vytisknout
Nahlásit neoprávněně vložený soubor Zobrazeno: 30. 4. 2024 21:23