2014
Model řízení konkurenční výhody dominantní firmy (Stackelbergův oligopol) – formulace hypotézy
KALOUDA, FrantišekZákladní údaje
Originální název
Model řízení konkurenční výhody dominantní firmy (Stackelbergův oligopol) – formulace hypotézy
Název česky
Model řízení konkurenční výhody dominantní firmy (Stackelbergův oligopol) – formulace hypotézy
Název anglicky
Model of the Dominant Firm Competitive Advantage Management (Stackelberg oligopoly) – Formulation of the Hypothesis
Autoři
KALOUDA, František (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Sborník abstraktů z 9. mezinárodní vědecké konference "Nové trendy 2014 - New Trends 2014". 2014
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Obor
50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14560/14:00077305
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
ISBN
978-80-87314-66-1
Klíčová slova anglicky
model oligopoly competition management hypothesis
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 19. 11. 2014 09:57, Ing. František Kalouda, CSc., MBA
V originále
Cílem příspěvku je na základě matematického modelu zformulovat hypotézu, která vysvětluje zdánlivě nelogické konkurenční chování dominantní firmy v oligopolní situaci (Stackelbergův model). Dominantní firma totiž v této situaci nevyužívá pro získání konkurenční výhody jako nástroj konkurenci cenou. Důvodem pro toto zaměření příspěvku je obecně rozšířená představa, že diskutované dvě konkurenční výhody jsou mezi uvažované konkurenty rozděleny v zásadě „spravedlivě“ - jedna z nich je přisuzována firmě velké (dominantní, tvůrci ceny), druhá pak firmě malé (firmě z konkurenčního lemu). Příspěvek dokazuje, že podnikatelská realita se od tohoto symetrického vnímání konkurenčních výhod významně liší. Znevýhodněna je firma tvořící konkurenční lem, a to vlivem řízení ceny produkce.
Anglicky
The aim of this paper is (using a mathematical model) to formulate a hypothesis that explains seemingly irrational competitive behavior of dominant firm in an oligopoly situation. The dominant firm in this situation is not used the price competition to gain a competitive advantage. Reason for this focus of paper is a widespread belief that discussed two competitive advantages are among considered competitors divided "fairly" - one of them to a dominant firm, the other to a company from the competitive fringe. The paper proves that the business reality differs significantly from this symmetric perception of the competitive advantage. The firm from competitive fringe is disadvantaged due the price control.
Návaznosti
ROZV/24/ESF/2014, interní kód MU |
|