2014
Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika 3A mezi teorií a praxí
SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Jitka JARNÍKOVÁ a Jan TUPÝZákladní údaje
Originální název
Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika 3A mezi teorií a praxí
Název česky
Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika 3A mezi teorií a praxí
Název anglicky
Analysing and improving instructional quality in subject matter didactics: 3A model between theory and practice
Autoři
SLAVÍK, Jan (203 Česká republika, domácí), Tomáš JANÍK (203 Česká republika, garant, domácí), Jitka JARNÍKOVÁ (203 Česká republika) a Jan TUPÝ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Pedagogická orientace, Česká pedagogická společnost o.s. 2014, 1211-4669
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/14:00074165
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
výuka; kvalita výuky; oborové didaktiky; sdílení znalostí; kazuistiky
Klíčová slova anglicky
instruction; instructional quality; subject matter didactics; sharing knowledge; case studies
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 19. 3. 2015 15:27, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
V originále
Tato teoreticko-metodologická studie představuje specifický přístup k výzkumu kvality výuky v oborových didaktikách, jenž je založen na anotování–analyzování–alterování výukových situací (metodika 3A). Koncepce metodiky vychází z praktického obratu v sociohumanitních vědách, který je reprezentován dvěma tezemi: (1) Praxe je východiskem teorie. (2) Teorie má být prakticky založená a orientovaná. Text seznamuje s ideovým kontextem, hlavními myšlenkami a koncepčními zdroji metodiky 3A a vysvětluje pojetí výzkumu založeného na Peschlově cyklu sdílení znalostí. Je objasněna souvislost metodiky 3A s koncepcí reflektivní praxe v přípravě učitelů a je vysvětlen teoretický model pro posuzování kvality výuky prostřednictvím metodiky 3A. Tento model, nazvaný Model hloubkové struktury výuky, umožňuje vyhodnocovat integritu mezi obsahem výuky, jejími cíli a konkrétními činnostmi žáků při řešení učebních úloh. Na uvedeném teoretickém základě jsou představeny hlavní kategorie a postupy metodiky 3A a jsou diskutovány některé širší souvislosti jejího uplatnění při profesním rozvoji učitelů (a profesionalizací učitelství).
Anglicky
The theoretical-methodological study introduces a specific approach to research on the quality of instruction in the field of subject matter didactics, which is based on annotating – analysing – suggesting alternatives (3A model). The model follows from a practical turn in social sciences and humanities, which is represented by two theories: (1) Practice forms the basis for theory. (2) Theory should be practice-based and oriented. The paper introduces the philosophical background, main ideas and conceptual sources of the 3A model. It also explains a research approach based on Peschl’s knowledge sharing cycle. The link between 3A model and reflective practice in teacher education is clarified and the theoretical model for evaluating the quality of instruction through 3A (Deep structure of instruction model) is explained. This model allows us to assess the integration of the content of instruction, its aims and concrete pupils‘ activities when completing tasks. Based on this theoretical background, main categories and procedures of the 3A model are introduced and the broader context of its application in teachers‘ professional development (and the professionalization of teaching).
Návaznosti
GA14-06480S, projekt VaV |
|