C 2014

Zum Einsatz didaktischer Medien und Mittel: Ergebnisse einer videobasierten Studie

JANÍK, Tomáš, Veronika NAJVAROVÁ a Miroslav JANÍK

Základní údaje

Originální název

Zum Einsatz didaktischer Medien und Mittel: Ergebnisse einer videobasierten Studie

Název česky

Využití didaktických médií a prostředků: Výsledky videostudie

Název anglicky

The use of didactic means and media: Results of a videostudy

Autoři

JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí), Veronika NAJVAROVÁ (203 Česká republika, domácí) a Miroslav JANÍK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

1. vyd. Bad Heilbrunn, Methodologie und Methoden der Schulbuch- und Lehrmittelforschung, od s. 289-302, 14 s. Beiträge zur historischen und systematischen Schulbuchforschung, 2014

Nakladatel

Verlag Julius Klinkhardt

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/14:00077668

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-3-7815-1991-6

Klíčová slova česky

videostudie; didaktické prostředky a média;výuka fyziky; výuka zeměpisu; výuka angličtiny

Klíčová slova anglicky

videostudy; didactic means and media; Physics lessons; Geography lessons; English lessons

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 19. 3. 2015 15:28, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.

Anotace

V originále

Im Beitrag werden Design und Ergebnisse der IRSE Videostudie des schulischen Unterrichts in Fächern Englisch, Geographie und Physik vorgestellt, wobei es auf den Einsatz der didaktischen Medien und Mittel fokussiert wird. IRSE Vidostudie verläuft seit 2004 am Forschungsinstitut für Schulbildung an der Pädagogischen Fakultät der Masaryk Universität in Brno (Tschechische Republik). Die vorhandene Videodatenbasis etnhält 62 Unterrichtsstunden im Fach Physik, 50 Unterrichtstunden im Fach Geografie und 79 Unterrichtstunden im Fach Englisch in der Sekundarstufe I. an den tschechischen Schulen. Die in allen drei Fächern videografierten Unterrichtsstunden wurden transkribiert, kodiert und im Bezug auf Einsatz der didaktischen Medien und Mittel analysiert. Die Ergebnisse deuten daran, dass der Unterricht in allen drei Fächern im relativ hohen Maßen ohne Unterstützung von didaktischen Medien und Mitteln geführt wird. Unter Medien und Mittel dominieren in allen aufgenommenen Unterrichtsstunden die traditionellen Mittel (Tafel, Lehbruch, Arbeitsblätter, Bild), wobei die modernen Medien (Film, ICT, Folie) selten vertreten werden. Weiters zeigen die Ergebnisse, dass im Englischunterricht das Lehrbuch als das am meisten vertretene Mittel auftritt, demgegenüber ist die Tafel im Physikunterricht das meist verwendete Mittel. Die im Beitrag präsentierten Ergebnisse sowie die methodologischen Aspekte der videobasierten Schulbuchforschung werden folglich mit Hinblick auf andere Studien (TIMSS, DESI) diskutiert.

Česky

V příspěvku jsou prezentovány design a výsledky IVŠV Videostudie fyziky, zeměpisu a angličtiny, přičemž se zaměřujeme na využití didaktických prostředků a médií. IVŠV videostudie jsou realizovány od roku 2004 na Institutu výzkumu školního vzdělávání Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity (Česká republika). Měli jsme k dispozici nahrávky z 62 vyučovacích hodin fyziky, 50 hodin zeměpisu a 79 hodin angličtiny na druhém stupni základní školy. Pořízené videonahrávky hodin výuky věech tří předmětů byly transkribovány, kódovány a analyzovány z hlediska užití didaktických prostředků a médií. Výsledky naznačují, že výuka ve zkoumaných předmětech je ve velké míře realizována bez využití didaktických prostředků a médií. Mezi využitými prostředky médii dominují tradiční prostředky (tabule, učebnice, pracovní listy, obrázky), moderní média (film, ICT, fólie) jsou ve výuce zastoupeny sporadicky. Dále se ukazuje, že ve výuce angličtiny je učebnice nejčastěji využívaným prostředkem, ve výuce fyziky je to pak tabule. Výsledky prezentované v příspěvku jsou nadále diskutovány v kontextu dalších studií (TIMSS, DESI).