B 2014

Konkurence a výkonnost na evropských železnicích

TOMEŠ, Zdeněk

Základní údaje

Originální název

Konkurence a výkonnost na evropských železnicích

Název anglicky

Competition and output at european railways

Autoři

TOMEŠ, Zdeněk (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, 148 s. Železniční reformy, 2014

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14560/14:00073303

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

ISBN

978-80-210-7141-4

Klíčová slova česky

konkurence; vertikální separace; horizontální separace; modální podíl

Klíčová slova anglicky

competition; vertical separation; horizontal separation; modal share
Změněno: 31. 3. 2015 09:22, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

Na evropských železnicích byla po roce 1993 implementována reforma, která spočívala ve vertikální (infrastruktura-provoz) a horizontální (nákladní-osobní) separaci odvětví a k umožnění vstupu konkurence na trh železničních služeb. Hlavním cílem práce byla identifikace vlivu reforem na výkonnost železnice. Regresní analýza provedená na vzorku 27 evropských zemí v období 1995-2011 prokázala pozitivní vliv horizontální separace a nejednoznačný vliv vertikální separace na výkonnost odvětví. U vstupu konkurence se výsledky lišily mezi západoevropskými a východoevropskými zeměmi, kdy vliv konkurence na výkonnost osobní dopravy byl u západoevropských zemí kladný a u východoevropských záporný. I u vlivu vertikální a horizontální separace na výkonnost odvětví byly identifikovány statisticky významné rozdíly mezi skupinou západoevropských a východoevropských zemí. Z výsledků tak vyplývá, že evropské železniční reformy mají odlišné dopady pro západoevropské a východoevropské státy.

Anglicky

European countries after 1993 applied railway reforms. The reform strategy included vertical separation (infrastructure – services), horizontal separation (freight – passenger) and the entry of competition. The aim of this book is to identify the effect of reforms on railway’s output. Based on regression analysis of data in 27 European countries in the period 1995-2011 it was identified, that horizontal separation is increasing output whereas no clear effect could be identified in case of vertical separation. The effect of competition entry was different for sample of Western and Eastern European countries. In passenger sector the entry of competition was increasing output in Western Europe but decreasing it in Eastern Europe. Also other reform and control variables had significantly different effects for samples of Western and Eastern European countries. The results therefore indicate that European railway reform generates different results for Western and Eastern European countries.

Návaznosti

TD020010, projekt VaV
Název: Optimalizace a zefektivnění zadávání a kontroly veřejných soutěží v osobní železniční dopravě v ČR v kontextu společných politik EU.
Investor: Technologická agentura ČR, Optimalizace a zefektivnění zadávání a kontroly veřejných soutěží v osobní železniční dopravě v ČR v kontextu společných politik EU.