2014
Konkurence a výkonnost na evropských železnicích
TOMEŠ, ZdeněkZákladní údaje
Originální název
Konkurence a výkonnost na evropských železnicích
Název anglicky
Competition and output at european railways
Autoři
TOMEŠ, Zdeněk (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Brno, 148 s. Železniční reformy, 2014
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14560/14:00073303
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
ISBN
978-80-210-7141-4
Klíčová slova česky
konkurence; vertikální separace; horizontální separace; modální podíl
Klíčová slova anglicky
competition; vertical separation; horizontal separation; modal share
Změněno: 31. 3. 2015 09:22, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
Na evropských železnicích byla po roce 1993 implementována reforma, která spočívala ve vertikální (infrastruktura-provoz) a horizontální (nákladní-osobní) separaci odvětví a k umožnění vstupu konkurence na trh železničních služeb. Hlavním cílem práce byla identifikace vlivu reforem na výkonnost železnice. Regresní analýza provedená na vzorku 27 evropských zemí v období 1995-2011 prokázala pozitivní vliv horizontální separace a nejednoznačný vliv vertikální separace na výkonnost odvětví. U vstupu konkurence se výsledky lišily mezi západoevropskými a východoevropskými zeměmi, kdy vliv konkurence na výkonnost osobní dopravy byl u západoevropských zemí kladný a u východoevropských záporný. I u vlivu vertikální a horizontální separace na výkonnost odvětví byly identifikovány statisticky významné rozdíly mezi skupinou západoevropských a východoevropských zemí. Z výsledků tak vyplývá, že evropské železniční reformy mají odlišné dopady pro západoevropské a východoevropské státy.
Anglicky
European countries after 1993 applied railway reforms. The reform strategy included vertical separation (infrastructure – services), horizontal separation (freight – passenger) and the entry of competition. The aim of this book is to identify the effect of reforms on railway’s output. Based on regression analysis of data in 27 European countries in the period 1995-2011 it was identified, that horizontal separation is increasing output whereas no clear effect could be identified in case of vertical separation. The effect of competition entry was different for sample of Western and Eastern European countries. In passenger sector the entry of competition was increasing output in Western Europe but decreasing it in Eastern Europe. Also other reform and control variables had significantly different effects for samples of Western and Eastern European countries. The results therefore indicate that European railway reform generates different results for Western and Eastern European countries.
Návaznosti
TD020010, projekt VaV |
|