Detailed Information on Publication Record
2014
Vysokoškolský učitel - pozicia medzi vyučováním a výskumom
SZIMETHOVÁ, Monika, Adriana WIEGEROVÁ, Hana HORKÁ, Petra KOVALOVÁ, Lucie GRŮZOVÁ et. al.Basic information
Original name
Vysokoškolský učitel - pozicia medzi vyučováním a výskumom
Name in Czech
Vysokoškolský učitel - pozice mezi výukou a výzkumem
Name (in English)
University professor - possition betwen teaching and research
Authors
SZIMETHOVÁ, Monika (703 Slovakia, guarantor), Adriana WIEGEROVÁ (703 Slovakia), Hana HORKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petra KOVALOVÁ (203 Czech Republic), Lucie GRŮZOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jana KRATOCHVÍLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Zlín, 70 pp. Pedagogika, svazek 1, 2014
Publisher
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
Other information
Language
Slovak
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/14:00077714
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7454-408-8
Keywords (in Czech)
začínající učitel;vysokoškolský učitel
Keywords in English
teacher begginner; university professor
Tags
Reviewed
Změněno: 12/3/2015 12:37, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
V originále
Začínajúci výskumníci a vysokoškolskí učitelia majú svoje vyhradené miesto na univerzitnej pôde. Jedným zo spájacích uzlov je práve vedecko - výskumná činnosť, ktorú vykonávajú obe skupiny ľudí. Výskumy realizované na univerzitách spravidla uskutočňujú ľudia, presnejšie tím ľudí, ktorí spoločne vedú odborné diskurzy. Tým sa odborne posúvajú a rastú, získavajú nové poznatky. Či už považujeme za začínajúceho výskumníka študenta magisterského štúdia alebo naň nazeráme cez doktoranda, je zrejmé, že jednou z ich prvých úloh, ktoré realizujú na univerzite ako vedecko – výskumnú, je ich systematickosť pri koncipovaní kvalifikačnej práce. Považujeme ju za jednu z podmienok vedúcu k úspešnému ukončeniu štúdia. Vysokoškolský učiteľ aj magister či doktorand v pozícií začínajúceho výskumníka sa počas svojho pôsobenia na univerzite stretávajú s výskumnou činnosťou (koncipovanie záverečnej práce, zapájanie sa do projektov na úrovni školskej, národnej i medzinárodnej a pod.). Okrem tejto činnosti dominantne tu vstupuje aj proces vzdelávania. Pedagogická činnosť vysokoškolských učiteľov nepochybne patrí k ich roli. Je potrebné si uvedomiť, že nemá byť iba jedinou aktivitou, ktorú pedagóg na univerzite vykonáva. Univerzita je inštitúcia podporujúca a rozvíjajúca modernú vedu a prinášajúca množstvo nových i staronových poznatkov pre všetkých jej členov (študentov i akademických pracovníkov). Nemôžeme zabúdať ani na kvalitnú prípravu študentov v oblasti ich odborného profilovania. Je potrebné uvažovať a uvedomovať si, že nemajú všetci rovnako vydláždený chodník ani v oblasti metodologickej prípravy. Keďže si univerzity vytvárajú vlastné akreditačné spisy obsahujúce jedinečne naskladané know how v podobe štruktúry, rozsahu i obsahu kurzov i v oblasti metodologickej prípravy svojich študentov, nie je možné, že všetci sa stanú kandidátmi na pozíciu výskumníka či akademického pracovníka v pravom slova zmysle.
In Czech
Začínající výzkumníci a vysokoškolští učitelé mají svoje vyhrazené místo na univerzitní půdě. Jedním ze spojovacích uzlů je právě vědeckovýzkumná činnost, kterou vykonávají obě skupiny lidí. Výzkumy realizované na univerzitách zpravidla uskutečňují lidé, přesněji tým lidí, kteří společně vedou odborné diskuze. tím se odborně posouvají a rostou, získávají nové poznatky. Ať už považujeme za začínajícího výzkumníka studenta magisterského studia, nebo na něj nahlížíme přes doktoranda, je zřejmé, že jednou z jejich prvních úloh, které realizují na univerzitě jako vědeckovýzkumné, je jejich systematičnost při koncipování kvalifikační práce. Považujeme ji za jednu z podmínek vedoucích k úspěšnému ukončení studia.
In English
This publication is focused on the university professor which become like an important person in the lives of beginning researcher. significantly influences his professional and personal profiling. And the university teacher has a unique opportunity to interfere an integral concept of education and knowledge of beginning researchers at the university. In this monograph we draw attention at the three groups of the subjects which influence on each other: - the student master´s degree studies, is considered like a beginning researcher; - the graduate students of doctoral studies, they are also considered like a beginning researchers but on higher levels; the university professors which are two-pole possition, first like a research worker at the university and like an educator of teachers.