RABUŠICOVÁ, Milada. Intergenerational Dialog: Small Children and families benefiting from grandparents support. In OMEP International Conference in Cork: Children’s Cultural Worlds, Cork, 1-5 July 2014. 2014.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Intergenerational Dialog: Small Children and families benefiting from grandparents support
Název česky Mezigenerační dialog: děti a jejich rodiny profitující z podpory prarodičů
Autoři RABUŠICOVÁ, Milada (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání OMEP International Conference in Cork: Children’s Cultural Worlds, Cork, 1-5 July 2014, 2014.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/14:00074217
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky předškolní dítě; rodina; prarodiče; mezigenerační učení; mezigenerační dialog; podpora
Klíčová slova anglicky preschool child; family; grandparents;intergenerational learning; intergenerational dialog; support
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 22. 3. 2015 21:10.
Anotace
Theoretical background of the paper is intergenerational learning and connected concepts of intergenerational dialog and support. Intergenerational learning is a process through which people from all generations acquire skills and knowledge and develop their attitudes and values. It takes place in everyday life and on all sorts of occasions. Intergenerational learning is not restricted to any specific age or the view that you must learn specific things in specific ways. It recognizes and accepts learning as a relational process and that we learn differently. Intergenerational dialogues as a method was introduced within the OMEP world project to clarify the links between Education for Sustainable Development and life-long learning in terms of intergenerational cooperation. Thus the first part of the paper is based on deeper analysis of data collected from countries participating in the OMEP World Project "International Dialogue for ESD". The second part of the paper is based on an example of good practice from the Czech Republic which is the project named "Trojlístek" ("Shamrock"). This project puts together families with small children and seniors – volunteers in the role of foster grandparents. Question addressed in the presentation is "what are the benefits for all participants (small children, parents and grandparents) in their view".
Anotace česky
Teoretickým východiskem příspěvku je mezigenerační učení a související koncepty mezigeneračního dialogu a podpory. Text vychází z dat získaných ve světovém projektu OMEP o mezigeneračním dialogu mezi předškolními dětmi a seniorskou generací a z dat programu Trojlístek - programu spojujícím rodiny s malými dětmi se seniory. Zjišťovány jsou benefity z mezigeneračního dialogu a podpory.
Návaznosti
GA13-07234S, projekt VaVNázev: Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích
Investor: Grantová agentura ČR, Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 09:14