RAGULOVÁ, Zuzana. From Eclecticism to Rondocubism - Sochor villa in Dvůr Králové nad Labem. In Admired as well as Overlooked Beauty. International Ph.D. student conference, Brno, 3.- 4.10.2014. 2014.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název From Eclecticism to Rondocubism - Sochor villa in Dvůr Králové nad Labem
Autoři RAGULOVÁ, Zuzana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Admired as well as Overlooked Beauty. International Ph.D. student conference, Brno, 3.- 4.10.2014, 2014.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Vyžádané přednášky
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/14:00077925
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Sochor; vila; architektura; eklektismus; rondokubismus
Klíčová slova anglicky Sochor; villa; architecture; eclecticism; rondocubism
Štítky rivok
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 19. 3. 2015 20:43.
Anotace
Dvůr Králové nad Labem is a small town in East Bohemia with a strong tradition of textile industry. A factory owner Josef Sochor was the one who mainly contributed to the development of the town after 1900. Despite his humble family background, he was able to work his way up to become one of the most important Czech textile industrialists. Since his social status was getting bigger, his residence started growing as well. The villa of Josef Sochor is thus the the main topic of my paper. The first Sochor's house was built near the factory by Eduard Thym in 1904. The architect, who gained regional importance, created the building in eclectic style. Later Sochor continued building additional parts to the original house and the edifice was constantly changing. Its decorations were subject to current architectural trends. At the same time the internal layout of the villa was changing just like its equipment. Famous Czech artists Josef Gočár, Otto Gutfreund, František Kysela and Pavel Janák participated in the exterior and interior of the building. In Dvůr Králové nad Labem Sochor family built another edifices - in the neighbourhood of their factory an administrative building was built in rondo-cubist style (architect Pavel Janák), there was a driver's house built in functionalist style (architect Josef Grus) and villa of Zdeněk Sochor who was one of the sons of Josef Sochor (architect Josef Gočár). For the employees of Sochor's factory there was designed the whole series of working-class colonies. The growth of one of the most important Czech companies was stopped by the second world war. In my contribution I would also like to engage myself in the post-war fate of the above mentioned buildings.
Anotace česky
Dvůr Králové nad Labem je malé východočeské město se silnou tradicí textilního průmyslu. O rozkvět tohoto města po roce 1900 nejvíce zasadil továrník Josef Sochor. Pocházel z velmi skromných poměrů, ale dokázal se vypracovat v jednoho z nejvýznamnějších českých textilních průmyslníků. Jak rostl jeho společenský status, rostl i jeho dům, který je hlavním tématem mého příspěvku. První dům si Josef Sochor nechal postavit u své továrny v roce 1904 architektem regionálního významu Eduardem Thymem v eklektickém slohu. Později stále přistavoval další části, stavba se tak neustále měnila a její dekorace podléhala aktuálním architektonickým trendům. Současně s tím se měnila i vnitřní dispozice vily a její zařízení. Na exteriéru a interiéru stavby se podíleli známí čeští umělci Josef Gočár, Otto Gutfreund, František Kysela a Pavel Janák. Ve Dvoře Králové nad Labem si však rodina Sochorova nechala postavit další budovy – v areálu továrny byla podle ve stylu rondokubismu postavena správní budova (Pavel Janák), ve stylu funkcionalismu pak byly postaveny domek řidiče (architekt Josef Grus) a vila Zdeňka Sochora, jednoho z Josefových synů (architekt Josef Gočár). Pro své zaměstnance nechala rodina Sochorova postavit několik dělnických kolonií. Růst jednoho z nejvýznamnějších českých podniků zastavila 2. světová válka. V mém příspěvku jsem se věnovala i tomu, jaké byly poválečné osudy výše zmíněných staveb.
Návaznosti
MUNI/A/0806/2013, interní kód MUNázev: Kontinuity a diskontinuity: Umělecká tvorba mezi raně středověkým kultem a obrazovou kulturou moderní doby (Akronym: Kontinuity a diskontinuity v umělecké tvorbě)
Investor: Masarykova univerzita, Kontinuity a diskontinuity: Umělecká tvorba mezi raně středověkým kultem a obrazovou kulturou moderní doby, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 22. 5. 2024 08:47