KNOTOVÁ, Dana. Social Pedagogy in the Czech Republic. Intenational Journal of Social Pedagogy. London: ThemPra Social Pedagogy, 2014, vol 3, N 01 2014, s. 30-38, 8 s. ISSN 2051-5804.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Social Pedagogy in the Czech Republic
Název česky Sociální pedagogika v České republice
Název anglicky Social Pedagogy in the Czech Republic
Autoři KNOTOVÁ, Dana.
Vydání Intenational Journal of Social Pedagogy, London, ThemPra Social Pedagogy, 2014, 2051-5804.
Další údaje
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky sociální pedagogika; česká tradice;historie vývoje české sociální pedagogiky; profesionalizace
Klíčová slova anglicky social pedagogy; Czech tradition; historical developments; professionalization
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 29. 4. 2019 13:58.
Anotace
This article outlines the evolution of Czech social pedagogy from its origins in the 19th century to the present day. The development of social pedagogy has been non-linear and very slow. The socio-political situation in Central and Eastern Europe after 1989 brought substantial changes, to which educational thinking, theory and practice began to adapt. This was expressed by the fact that social pedagogy started to present itself as an independent educational discipline, study subject and profession. The article aims to present nationally significant authors who have had a marked influence on the development of social pedagogy. Well-known authors of theories are briefly introduced in the text, including their publications, as well as authors of research and important pedagogues involved in the practice.
Anotace česky
Článek představuje hlavní směry vývoje české sociální pedagiky od jejích počátků po současnost. Rozvoj sociální pedagogiky nebyl plynulý, byl pozvolný.Nová sociálně politická situace po roce 1989 umožnila nastartovat její renezanci. Sociální pedagogika je v současné době pedagogickou disciplínou i studijním oborem.
Anotace anglicky
This article outlines the evolution of Czech social pedagogy from its origins in the 19th century to the present day. The development of social pedagogy has been non-linear and very slow. The socio-political situation in Central and Eastern Europe after 1989 brought substantial changes, to which educational thinking, theory and practice began to adapt. This was expressed by the fact that social pedagogy started to present itself as an independent educational discipline, study subject and profession. The article aims to present nationally significant authors who have had a marked influence on the development of social pedagogy. Well-known authors of theories are briefly introduced in the text, including their publications, as well as authors of research and important pedagogues involved in the practice.
VytisknoutZobrazeno: 6. 10. 2024 08:47