ZIEGLER, Albert, Heidrun STOEGER, Bettina HARDER, Kyungbin PARK, Šárka PORTEŠOVÁ a Marion PORATH. Gender differences in mathematics and science: the role of the actiotope in determining individuals' achievements and confidence in their own abilities. High Ability Studies. GB: Taylor & Francis Group, 2014, roč. 25, č. 1, s. 35-51. ISSN 1359-8139. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1080/13598139.2014.916092.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Gender differences in mathematics and science: the role of the actiotope in determining individuals' achievements and confidence in their own abilities
Autoři ZIEGLER, Albert (276 Německo), Heidrun STOEGER (276 Německo), Bettina HARDER (276 Německo), Kyungbin PARK (276 Německo), Šárka PORTEŠOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí) a Marion PORATH (124 Kanada).
Vydání High Ability Studies, GB, Taylor & Francis Group, 2014, 1359-8139.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor Impact factor: 0.600
Kód RIV RIV/00216224:14230/14:00074254
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1080/13598139.2014.916092
UT WoS 000338005500004
Klíčová slova anglicky mathematics; science; gender differences; actiotope; achievement
Změnil Změnila: Ing. Alena Raisová, učo 36962. Změněno: 28. 4. 2015 16:59.
Anotace
Despite changes, gender differences in math and science continue to exist in some countries. We examined whether the actiotopes of boys and girls at the high school level in math and science differed and the extent to which (a) their actiotope components, (b) the progressive development of their actiotopes (dynamic perspective), and (c) the co-adaptation of their actiotopes (systems perspective) function as predictors for girls' and boys' achievements and confidence in one's own abilities in math and science. To answer these questions, we examined girls and boys (N=361) in Canada, the Czech Republic, and Germany with a questionnaire. The results suggest that girls are less effective at progressively developing their actiotopes in the fields of math and science and that modifications in their actiotopes were less well balanced by stabilizing forces. Independent of gender, the actiotope aspects considered here are suited to predicting achievements and confidence in one's own abilities in math and science.
Návaznosti
GAP407/11/1272, projekt VaVNázev: Výkonová motivace rozumově nadaných studentů s dyslexií ? základní determinanty a proměny v období adolescence a časné dospělosti
Investor: Grantová agentura ČR, Výkonová motivace rozumově nadaných studentů s dyslexií – základní determinanty a proměny v období adolescence a časné dospělosti
VytisknoutZobrazeno: 27. 9. 2024 00:17