2014
Dítě předškolního věku: výchova v rodině a institucionální péče v současnosti
RABUŠICOVÁ, MiladaZákladní údaje
Originální název
Dítě předškolního věku: výchova v rodině a institucionální péče v současnosti
Název česky
Dítě předškolního věku: výchova v rodině a institucionální péče v současnosti
Název anglicky
Child in preschool age: current family education and institutional care
Autoři
Vydání
XXI. výroční konference České pedagogické společnosti: Současná škola - Dílna lidskosti? 2014
Další údaje
Typ výsledku
Vyžádané přednášky
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
předškolní dítě; výchova; péče; rodina; předškolní instituce; mateřská škola
Klíčová slova anglicky
preschool child; education; care; preschool institutions; kindergarten
Změněno: 26. 4. 2019 12:05, Mgr. Monika Kellnerová
V originále
Přednáška je v první části věnována argumentům pro rozvoj a podporu předškolního vzdělávání v Evropě, jako jsou pomoc a podpora rodinám, podpora vyšší porodnosti jako reakce na stárnoucí společnost, rovnost příležitostí žen a mužů, výraznější zapojení žen do pracovního procesu, ekonomické efekty v podobě investice do budoucnosti, vyrovnávání socioekonomických nerovností, sociální a kulturní soudržnost a první krok dítěte k celoživotnímu učení. Následuje přehled typických modelů předškolní péče a vzdělávání v Evropě v souvislosti s modely sociálního státu, jež v různé míře zohledňují rozdílné pohledy na péči o nejmenší děti a na rodinnou politiku vůbec.
Česky
Přednáška je v první části věnována argumentům pro rozvoj a podporu předškolního vzdělávání v Evropě, jako jsou pomoc a podpora rodinám, podpora vyšší porodnosti jako reakce na stárnoucí společnost, rovnost příležitostí žen a mužů, výraznější zapojení žen do pracovního procesu, ekonomické efekty v podobě investice do budoucnosti, vyrovnávání socioekonomických nerovností, sociální a kulturní soudržnost a první krok dítěte k celoživotnímu učení. Následuje přehled typických modelů předškolní péče a vzdělávání v Evropě v souvislosti s modely sociálního státu, jež v různé míře zohledňují rozdílné pohledy na péči o nejmenší děti a na rodinnou politiku vůbec.
Anglicky
Presentation is on arguments for development and support of preschool education in Europe as we know them from different models of social welfare states and their educational politics.