LINKOV, Václav, Pavel ŠMERK, Bingbing LI a David ŠMAHEL. Personality Perception in Instant Messenger Communication in the Czech Republic and People’s Republic of China. Studia psychologica : an international journal of research and theory in psychological sciences. 2014, roč. 56, č. 4, s. 287-300. ISSN 0039-3320. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.21909/sp.2014.04.667.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Personality Perception in Instant Messenger Communication in the Czech Republic and People’s Republic of China
Autoři LINKOV, Václav (203 Česká republika, domácí), Pavel ŠMERK (203 Česká republika, garant, domácí), Bingbing LI (156 Čína) a David ŠMAHEL (203 Česká republika, domácí).
Vydání Studia psychologica : an international journal of research and theory in psychological sciences, 2014, 0039-3320.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor Impact factor: 0.442
Kód RIV RIV/00216224:14230/14:00073245
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.21909/sp.2014.04.667
UT WoS 000346896600004
Klíčová slova anglicky personality perception accuracy; cues for personality perception; Big Five; social perception; computer mediated communication
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Michal Petr, učo 65024. Změněno: 19. 3. 2020 23:47.
Anotace
Personality perception accuracy after instant messenger communication and relation of content of messages to self- and stranger-perceived personality were examined in two cultures. Czech and Chinese subjects were paired into couples with a stranger and spoke with him or her through Windows Live Messenger (in the Czech Republic) or QQ (in China). After 30-40 minutes conversation they filled out Big Five questionnaires about their partner’s personality and about themselves. In the Czech study, there was a correlation 0.39 between self-perceived and partner perceived extraversion. In the Chinese study, correlations between self-perception and partner-perception of a subject’s personality were 0.49 for neuroticism, 0.38 for extraversion, 0.35 for openness to experience, and 0.28 for agreeableness. Possible reasons for Chinese higher personality perception accuracy can be higher proneness to “dialectical thinking” or higher experience with using online communication for social sharing and perceiving.
Návaznosti
EE2.3.20.0184, projekt VaVNázev: Vytvoření interdisciplinárního týmu v oblasti výzkumu internetu a nových médií
VF20102014003, projekt VaVNázev: Analýza přirozeného jazyka v prostředí internetu (Akronym: APJI)
Investor: Ministerstvo vnitra ČR, Analýza přirozeného jazyka v prostředí internetu
VytisknoutZobrazeno: 18. 7. 2024 01:40