C 2014

Komiks a nová média

KRAJTL, Ondřej

Základní údaje

Originální název

Komiks a nová média

Název anglicky

Comics and New Media

Autoři

KRAJTL, Ondřej (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Olomouc, Studia komiksu: možnosti a perspektivy, od s. 97-112, 16 s. Studia komiksu ; sv. 1, 2014

Nakladatel

Univerzita Palackého v Olomouci

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/14:00078186

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-244-3327-1

Klíčová slova česky

komiks; nová média; remediace; digitální estetika; třídimenzionální model nových médií

Klíčová slova anglicky

comics; new media; remediation; digital aesthetics; three-dimensional model of new media

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 15. 3. 2015 21:58, Mgr. Ondřej Krajtl

Anotace

V originále

Nástup digitalizace proměnil chápání tradičních médií, kontext jejich užití i používání. Digitální komiks jakožto artefakt používá specifický jazyk nových médií, který je utvářen třemi skupinami objektivních vlastností: materiálními technologickými kvalitami hardwaru, nemateriálními technologickými kvalitami kódu a textuálními kvalitami (zjednodušeně hardware, software, text). Z jazyka nových médií pak vychází i jejich estetika - estetika neukončenosti, daná neukončeným prostorem, příběhem a časem. Analýza technologických aspektů proměny komiksu v rámci nových médií je nutným výchozím předpokladem pro zkoumání navazujících změn v jednání (výzkum používání) a kontextu (prolínání s jinými médii). S odkazem na proměnu webových stránek a aplikací, označovanou jako web 2.0, lze také o digitálním komiksu takto uvažovat a nazývat jej komiksem 2.0.

Anglicky

The arrival of digitalisation has changed the perception of traditional media, the context of their usage and the use itself. Digital comics as an artifact employs the specific language of the new media shaped by three groups of objective qualities: material technological qualities of hardware, non-material technological qualities of the code and textual qualities (in brief hardware, software, text). The aesthetics of new media stems from their language - aesthetics of incompleteness given by infinite space, story and time. Analysing technological aspects of the change of comics within the new media is an essential prerequisite in order to explore the subsequent changes in action (research of use) and context (interconnection with other media). With an allusion to the transformation of web pages and the application also called Web 2.0, digital comics can be perceived in this way as well and can be referred to as Comics 2.0.

Návaznosti

MUNI/A/0861/2013, interní kód MU
Název: Umělecká reprezentace a interdisciplinarita (Akronym: URI)
Investor: Masarykova univerzita, Umělecká reprezentace a interdisciplinarita, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty