2014
Komiks a nová média
KRAJTL, OndřejZákladní údaje
Originální název
Komiks a nová média
Název anglicky
Comics and New Media
Autoři
KRAJTL, Ondřej (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Olomouc, Studia komiksu: možnosti a perspektivy, od s. 97-112, 16 s. Studia komiksu ; sv. 1, 2014
Nakladatel
Univerzita Palackého v Olomouci
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14210/14:00078186
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-244-3327-1
Klíčová slova česky
komiks; nová média; remediace; digitální estetika; třídimenzionální model nových médií
Klíčová slova anglicky
comics; new media; remediation; digital aesthetics; three-dimensional model of new media
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 15. 3. 2015 21:58, Mgr. Ondřej Krajtl
V originále
Nástup digitalizace proměnil chápání tradičních médií, kontext jejich užití i používání. Digitální komiks jakožto artefakt používá specifický jazyk nových médií, který je utvářen třemi skupinami objektivních vlastností: materiálními technologickými kvalitami hardwaru, nemateriálními technologickými kvalitami kódu a textuálními kvalitami (zjednodušeně hardware, software, text). Z jazyka nových médií pak vychází i jejich estetika - estetika neukončenosti, daná neukončeným prostorem, příběhem a časem. Analýza technologických aspektů proměny komiksu v rámci nových médií je nutným výchozím předpokladem pro zkoumání navazujících změn v jednání (výzkum používání) a kontextu (prolínání s jinými médii). S odkazem na proměnu webových stránek a aplikací, označovanou jako web 2.0, lze také o digitálním komiksu takto uvažovat a nazývat jej komiksem 2.0.
Anglicky
The arrival of digitalisation has changed the perception of traditional media, the context of their usage and the use itself. Digital comics as an artifact employs the specific language of the new media shaped by three groups of objective qualities: material technological qualities of hardware, non-material technological qualities of the code and textual qualities (in brief hardware, software, text). The aesthetics of new media stems from their language - aesthetics of incompleteness given by infinite space, story and time. Analysing technological aspects of the change of comics within the new media is an essential prerequisite in order to explore the subsequent changes in action (research of use) and context (interconnection with other media). With an allusion to the transformation of web pages and the application also called Web 2.0, digital comics can be perceived in this way as well and can be referred to as Comics 2.0.
Návaznosti
MUNI/A/0861/2013, interní kód MU |
|