VERBIEST, Eric, Milan POL, Kristin VANLOMMEL, Paul MAHIEU, Bohumíra LAZAROVÁ, Kristina MALMBERG, Signe NEIMANE, Justina ERCULJ, Andrej SAVARIN, Agnis GLEIZUPS a Torbjörn HORTLUND. Becoming a data-wise school leader: Developing leadership capacity for data-informed school improvement. Sodobna pedagogika. Ljubljana: Sveza pedagoskih drustev Slovenije, 2014, roč. 65, č. 4, s. 64-78. ISSN 0038-0474.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Becoming a data-wise school leader: Developing leadership capacity for data-informed school improvement
Autoři VERBIEST, Eric (56 Belgie), Milan POL (203 Česká republika, garant, domácí), Kristin VANLOMMEL (56 Belgie), Paul MAHIEU (56 Belgie), Bohumíra LAZAROVÁ (203 Česká republika, domácí), Kristina MALMBERG (752 Švédsko), Signe NEIMANE (428 Lotyšsko), Justina ERCULJ (705 Slovinsko), Andrej SAVARIN (705 Slovinsko), Agnis GLEIZUPS (428 Lotyšsko) a Torbjörn HORTLUND (752 Švédsko).
Vydání Sodobna pedagogika, Ljubljana, Sveza pedagoskih drustev Slovenije, 2014, 0038-0474.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Slovinsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/14:00078395
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky práce s daty; vedení školy; rozvoj školy; Deleca projekt
Klíčová slova anglicky data-wise work; school leadership; school development; Deleca project
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 22. 3. 2015 20:49.
Anotace
More schools are expected to use data because of accountability and development. School leaders play a pivotal role in collecting, interpreting and using these data, so the leaders must be sufficiently data-literate or data-wise. This article is based on the findings in the Developing Leadership Capacity for Data-informed School Improvement (DELECA) project. We examine the concept of school leaders' data literacy and describe school leaders' competencies according to different stages of evidence-informed practice. Because the problem-solving capacity of the organization and not the data per se plays a decisive role, we emphasize the supporting role of the school leader and the organizational learning process in terms of data use in formulating competencies. Although experience and knowledge development are significant aspects of the complex process of becoming a principal, these approaches work most powerfully in combination. In this article, we summarize the most important guidelines for developing a curriculum to train aspiring school leaders to become more data literate. We illustrate these guidelines with examples from a training course developed in the context of the DELECA project.
Anotace česky
Od škol se očekává práce s daty, a to především z důvodu jejich rozvoje a akontability. Vedení škol hraje hlavní roli ve sběru, interpretaci a využívání dat, znamená to tedy, že musí být dostatečně schopné s daty pracovat. Článek shrnuje dílčí výstupy z projektu Developing Leadership Capacity for Data-informed School Improvement (DELECA). Pracuje s konceptem datové gramotnosti vedoucích pracovníků škol a diskutuje možnostmi rozvoje jejich kompetencí. V textu jsou také shrnuty vybrané postupy tvorby kurikula zaměřeného na rozvoj gramotnosti v práci s daty ve školním prostředí, které byly vytvořeny v rámci projektu DELECA.
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 15:39