2014
A School of Opportunism. Short Filmmakers Caught in a Web of Commissions and Dealings
ČESÁLKOVÁ, LucieZákladní údaje
Originální název
A School of Opportunism. Short Filmmakers Caught in a Web of Commissions and Dealings
Autoři
ČESÁLKOVÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Iluminace : časopis pro teorii, historii a estetiku filmu, Praha, Národní filmový archiv, 2014, 0862-397X
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/14:00078404
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
Czech nonfiction film; Czech documentary film; useful cinema; nontheatrical film
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 3. 2015 21:57, doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.
Anotace
V originále
This essay examines short film production in Czechoslovakia in the late 1940s and early 1950s, examining how power structures and the imperatives of the commissioning production system influenced film content, form, and style. Considering the editorial boards to have been the most influential agents in this process, the essay focuses on their motivations as well as those of others involved therein. State archives, filmmaker's personal collections, and editorial board meeting reports reveal how filmmakers and the editorial boards clashed over ideological issues and time pressure. An analysis of the boards' editorial criteria also reveals which professional standards were valued within this system. These included an emphasis on documentary's educational and ideological values, on the popular hero, on recycling as much stock footage as possible, and on emulating Soviet documentaries.
Návaznosti
EE2.3.30.0009, projekt VaV |
| ||
MUNI/A/0865/2013, interní kód MU |
|