2014
Tradice muzejní pedagogiky v České republice. S přihlédnutím k roli brněnské muzeologie na jejím vývoji
MRÁZOVÁ, Lenka a Lucie JAGOŠOVÁZákladní údaje
Originální název
Tradice muzejní pedagogiky v České republice. S přihlédnutím k roli brněnské muzeologie na jejím vývoji
Název anglicky
Tradition of museum pedagogy in the Czech Republic, with reflection of Brno museology influence on its development
Autoři
MRÁZOVÁ, Lenka (203 Česká republika, domácí) a Lucie JAGOŠOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Mezinárodní vědecká konference Muzeo50, 2014
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/14:00078541
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
muzejní pedagogika; tradice; muzeum; Česká republika
Klíčová slova anglicky
museum pedagogy; tradition; museum; Czech republic
Štítky
Změněno: 10. 11. 2016 15:35, Mgr. Lenka Mrázová
V originále
Muzejní pedagogika ve své teoretické i prakticistní rovině je oborem, který v České republice zažívá léta úspěchu a zájmu. Za posledních dvacet let svobodného vývoje společnosti, kdy muzea přestala být nástrojem režimních sdělení, ale vrátila se ke svobodné interpretaci sbírek, stoupl nejen zájem společnosti o muzea, ale především zájem muzeí o návštěvníky. V prakticistní rovině tak v různorodé kvalitě nacházíme pestrou nabídku aktivit a doprovodných programů, v teoretické rovině můžeme sledovat zájem muzeologů i pedagogů o zázemí oboru. Zázemí muzejní pedagogiky v České republice stojí ovšem na pevných základech dlouholeté tradice. Příspěvek je krátkým připomenutím vývoje oboru v České republice jak v rovině teoretické, tak i v rovině jeho výuky na Masarykově univerzitě v Brně.
Anglicky
Museum pedagogy with all its theoretical and practical aspects is a discipline, which in the Czech Republic currently experiences a period of boom. The past twenty years of unrestricted development, when museums ceased to serve as a tool of official propaganda and returned to free interpretation of their collections, saw not only an increase in interest of the society in museums but also a struggle of museums for new audience. From a practical view we thus find a wide offer of activities and fringe programmes of various quality, and on a theoretical level we can follow up the interest of museologists and pedagogues in the hinterland of the discipline. Museum pedagogy in the Czech Republic rests on a solid base of a long-time tradition. The paper gives a brief overview of the development of this discipline in the Czech Republic both on a theoretical level and from the view of education at the Masaryk University in Brno.