a 2014

Problematika sebeobrany osob se zrakovým postižením

SKOTÁKOVÁ, Alena, Jitka ČIHOUNKOVÁ, Zuzana HÁJKOVÁ a Jindřiška KOHOUTKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Problematika sebeobrany osob se zrakovým postižením

Název anglicky

The issue of self-defence for people visual disability

Autoři

SKOTÁKOVÁ, Alena (203 Česká republika, garant, domácí), Jitka ČIHOUNKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Zuzana HÁJKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Jindřiška KOHOUTKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

III.česká národní konference APA 2014, 2014

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

Sport a aktivity volného času

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14510/14:00078593

Organizační jednotka

Fakulta sportovních studií

ISSN

Klíčová slova anglicky

self defence; people with visual disability
Změněno: 25. 3. 2015 11:14, Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.

Anotace

V originále

Cílem příspěvku je seznámit se zkušenostmi s výukou sebeobrany pro osoby se zrakovým postižením. Kurzy sebeobrany probíhaly na FSpS na jaře a na podzim 2014. Na základě detailních průzkumů týkajících se zkušeností osob se zrakovým postižením s rizikovým či násilným chováním vůči této specifické skupině a jejich bezpečnostním obavám, byla vytvořena metodika sebeobrany pro osoby se zrakovým postižením. Metodika vychází z teorie konfliktu (tzv. prkonfliktní fáze a verbální komunikace). Příspěvek popisuje hlavní principy, zásady, možnosti a hlavně zkušenosti při výuce sebeobrany osob se zrakovým postižením.

Anglicky

Purpose of this article is to become familiar with the experience of teaching self-defence for people with a visual disability. Self defence courses took place at the Faculty of Sport Studies in the spring and autumn of 2014. Based on detailed surveys related to the experience of people with a visual disability with risky or violent behaviour against this specific group and their security concerns, a self defence methodology was created for them. The methodology is based on conflict theory and is mainly focused on the initial phases of conflict resolution (the pre-conflict and verbal communication). The article describes the main principles, rules, possibilities and experience in teaching self-defence for people with visual disability.

Návaznosti

MUNI/A/0966/2013, interní kód MU
Název: Evaluace metodiky sebeobrany osob se zrakovým postižením
Investor: Masarykova univerzita, Evaluace metodiky sebeobrany osob se zrakovým postižením, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty