2014
Cvičení, tanec nebo psychoterapie?
DOSEDLOVÁ, JaroslavaZákladní údaje
Originální název
Cvičení, tanec nebo psychoterapie?
Název anglicky
Exercise, Dance or Psychotherapy?
Autoři
DOSEDLOVÁ, Jaroslava (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
první. Olomouc, Společný prostor/ Common Space 2014, od s. 16-27, 12 s. 2014
Nakladatel
Univerzita Palackého v Olomouci
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14210/14:00078738
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-244-4411-6
Klíčová slova česky
somaticky orientovaná psychoterapie; taneční a pohybová psychoterapie; integrativní psychoterapie
Klíčová slova anglicky
somatically-oriented psychotherapy; dance and movement psychotherapy; integrative psychotherapy
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 27. 11. 2016 23:44, doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr.
V originále
Cílem příspěvku je zaměřit se na podstatu terapeutické práce a hledat styčné body účinných terapeutických faktorů vybraných somaticky orientovaných terapeutických směrů. Ke sdíleným, terapeuticky účinným faktorům,autorka řadí rozvoj tělesného sebeuvědomění, práci s energií, posílení uzemnění (grounding), práci s dotekem, dechem, hlasem a očním kontaktem. Ve druhé části se autorka zamýšlí nad vymezením současné taneční a pohybové psychoterapie v kontextu vymezení psychoterapie obecně. Otevírá diskusi svým přesvědčením, že ne každý tanec je psychoterapií, ale na druhé straně že neexistuje ani jen jeden možný či správný způsob tanečně psychoterapeutického působení.
Anglicky
The aim of the paper is to focus on the essence of psychotherapeutic work and look for the points of contact among the effective therapeutic factors of selected somatically-oriented therapeutic methods. The author lists among the effective factors of therapy the development of bodily self-awareness, working with energy, improved grounding, working with touch, breathing, voice and eye contact. In the second part, the author contemplates the definition of the current dance and movement psychotherapy in the context of defining psychotherapy in general. She initiates a discussion stating her belief that not every dance is psychotherapy, however, there is not a single possible or correct method of dance psychotherapy.