C 2017

From adverts to letters to the editor : External voicing in early sports match announcements

CHOVANEC, Jan

Základní údaje

Originální název

From adverts to letters to the editor : External voicing in early sports match announcements

Autoři

CHOVANEC, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Amsterdam and Philadelphia, Diachronic Developments in English News Discourse (2017), od s. 175-197, 23 s. Advances in Historical Sociolinguistics 6, 2017

Nakladatel

John Benjamins

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60203 Linguistics

Stát vydavatele

Nizozemské království

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/17:00095770

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-90-272-6551-7

Klíčová slova česky

participační rámce; pragmatika; historická pragmatika; fotbal; kriket; viktoriánská doba; žurnalistika; dějiny žurnalistiky

Klíčová slova anglicky

letters to the editor; The Times; participation framework; football; Victorian journalism

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 11. 4. 2018 12:31, Mgr. Jana Pelclová, Ph.D.

Anotace

V originále

This article deals with external voicing in early news discourse, focusing on how the function of announcing future events was realised in letters to the editor and classified adverts, using data from the British daily newspaper The Times in the late eighteenth and the nineteenth centuries. The external voicing of texts announcing future newsworthy events – upcoming cricket and football matches – is interpreted in terms of a participation framework in which the newspaper plays the role of the animator, mediating messages originating elsewhere. It is argued that this arrangement of the communicative situation is related to pre-modern journalistic practices that tended to rely on the aggregation of content rather than editorial processing of information.

Návaznosti

MUNI/A/1065/2016, interní kód MU
Název: Profilace výzkumných zaměření v anglofonní lingvistické a literární vědě II (Akronym: VZALL2)
Investor: Masarykova univerzita, Profilace výzkumných zaměření v anglofonní lingvistické a literární vědě II, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty