Detailed Information on Publication Record
2014
Profesní orientace žáků s lehkou mentální retardací s akcentem na využití multimediálních výukových opor: Studie na základě metody ohniskové skupiny a řízených rozhovorů s učiteli
DOSEDLA, MartinBasic information
Original name
Profesní orientace žáků s lehkou mentální retardací s akcentem na využití multimediálních výukových opor: Studie na základě metody ohniskové skupiny a řízených rozhovorů s učiteli
Name (in English)
Professional orientation of pupils with mild mental retardation with an emphasis on the use of multimedia study supports: A study based on structured interviews with teachers and a focus group
Authors
Edition
1. vyd. Brno, 175 pp. 2014
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
ISBN
978-80-210-7285-5
Keywords (in Czech)
Profesní orientace; volba další vzdělávací dráhy; volba povolání; žák; lehká mentální retardace; výchovný poradce; multimediální výuková opora; kvalitativní výzkum; ohnisková skupina; řízené rozhovory; učební obory; odborná učiliště; profese
Keywords in English
Professional orientation; career choice; pupil; mild mental retardation; guidance counsellors; multimedia study support; qualitative research; focus group; structured interviews; apprenticeships; vocational schools; professions
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 9/2/2015 15:29, Mgr. Martina Dvořáková
V originále
Monografie se zabývá tématem profesní orientace u žáků s lehkou mentální retardací z pohledu učitele a možností využití multimediálních výukových opor pro podporu volby další vzdělávací dráhy těchto žáků. Monografie obsahuje empirické šetření mezi učiteli s podrobně rozebranou metodologií. Výzkum je založen na kvalitativním přístupu s využitím hloubkových rozhovorů. Cílem výzkumu bylo zjistit charakteristiky profesní orientace a potřebu a parametry výukové opory pro podporu volby povolání u žáků s lehkou mentální retardací. Na základě interpretace dat byla navržena opora a poskytnuta učitelům. Výzkumně jsme dále pomocí ohniskové skupiny evaluovali nasazení výukové opory v cílovém prostředí.
In English
The monograph deals with the topic of professional orientation of pupils with mild mental retardation from a teacher’s point of view and also deals with the possibility of use of multimedia study supports to support the further educational process of these pupils. The research is based on a qualitative approach using interviews. The aim of the research was to determine the characteristics of professional orientation and to determine the need of a study support for professional choice of pupils with mild mental retardation. Based on the interpretation of the results, a study support was designed and provided to teachers. The study support was tested and evaluated and a number of changes for the creation of study support in this field were proposed.