p 2014

Pohybová gramotnost – cíl školní tělesné výchovy

MUŽÍK, Vladislav

Základní údaje

Originální název

Pohybová gramotnost – cíl školní tělesné výchovy

Vydání

Pohybová gramotnost. Odborný seminář, Senát Parlamentu ČR. 2014

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

Pohybová gramotnost
Změněno: 17. 2. 2015 10:30, doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.

Anotace

V originále

Tělesná výchova je tradičním oborem školního vzdělávání u nás i v zahraničí. Ve světě lze rozlišit čtyři základní koncepce tělesné výchovy: sportovní, zdatnostní, pohybovou a zdravotní. České vzdělávací programy aktuálně obsahují pohybově-zdravotní koncepci tělesné výchovy, ale v praxi českých škol jsou patrné různé přístupy k realizaci tělesné výchovy. Tento rozpor mezi vzdělávacími programy a terénní praxí je doložen také názory české veřejnosti, která se staví kladně k aktuální pohybově-zdravotní koncepci tělesné výchovy, ale v praxi preferuje především sportovně orientovanou tělesnou výchovu. Mělo by tedy dojít k obecně uznávanému konsensu, který by uvedené rozpory zmírnil nebo odstranil. Cílem vzdělávání v tělesné výchově by se měla stát zřetelně vymezená pohybová gramotnost, která by plynula ze zvolené a obecně akceptované koncepce tělesné výchovy. Obsah vzdělávání v tělesné výchově by měl být diferencován pro jednotlivé stupně vzdělávání a měl by zohledňovat životní potřeby současných dětí a mládeže. Experimentem v tomto smyslu je Pokusné ověřování programu Pohyb a výživa, vyhlášené v roce 2013 Ministerstvem školství mládeže a tělovýchovy pro 1. stupeň základní školy. Ústředními pojmy tohoto programu jsou pohybový (a výživový) režim a pohybová (a výživová) gramotnost žáků.