C 2015

Televizní publika ve věku digitální fragmentace

VOLEK, Jaromír

Basic information

Original name

Televizní publika ve věku digitální fragmentace

Name in Czech

Televizní publika ve věku digitální fragmentace

Name (in English)

Television audences in the age of digital fragmentation

Authors

VOLEK, Jaromír (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Praha, Bratislava, KAŇKA, Petr, KOFRÁNKOVÁ, Václava, MAYEROVÁ, Indrid, ŠTOLL, Martin a kol. AUTOR-VIZE-MEZE-TELEVIZE. p. 133-146, 14 pp. sv. 1, 2015

Publisher

USTR - Ústav pro studium totalitních režimů a VŠMU - Bratislava: Vysoká škola múzických umění

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14230/15:00080697

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

978-80-87912-36-2

Keywords (in Czech)

autonomie publik fragmentace publik narcizace nová publika postkritické paradigma spektakularizace

Keywords in English

autonomy fragmetation of new audiences fragmentation cultural narcissism post-critical paradigm spectacularization

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 28/4/2016 15:04, PhDr. Jaromír Volek, Ph.D.

Abstract

V originále

Text analyticky popisuje klíčové proměnné, které determinují. probíhající proměnu televizních publik v kontextu nástupu nových komunikačních technologií a navrhuje model formování nových publik jako souběhu čtyř procesů, které mají kořeny v modernitě, ale jejichž prolnutí vytváří novou pozdněmoderní kvalitu zahrnující: spektakularizaci každodennosti, tedy mediální konstrukci světa jako velké podívané, která musí být komodifikovatelná a současně stimuluje narcistně estetizační tlak prohlubující fragmentaci i autonomii členů publik. Jinými slovy, studie přibližuje hlubší proměny zkušenosti členů publik, včetně televizních. Zvláštní pozornost věnuje studie procesu fragmentarizace a posilování autonomie mediálních publik. Současně ukazuje, že naznačené sociotechnologieké proměny překračují hranice diskuse o roli mediálních publik, která byla po desetiletí neoddělitelně spojena s kritickým paradigmatem a argumentuje ve prospěch změny výzkumného paradigmatu. V tomto smyslu formuluje základní rámce nového teoreticko-metodologického přístupu - postkritické perspektivy, která vychází z toho, že publikum (a) není médii výhradně oslovováno ve smyslu manipulace, (b) respektive nemá potřebu reagovat na mediální sdělení odmítavě ve smyslu ideologické konfrontace. Spíše jde o subverzivní hru „bez pravidel“. V závěru postuluje text několik výzkumných témat a otázek, které by měla postkritická teorie nových publik reflektovat.

In English

The article describes key variable which determine trasfromation of the television audiences and suggests the model of forming new audiences.

Links

GA14-03028S, research and development project
Name: Čeští žurnalisté v komparativní perspektivě: analýza procesu profesionalizace, profesní socializace a profesní dráhy (Acronym: Český novinář v mezinárodní perspektivě)
Investor: Czech Science Foundation