2015
Moc v dialogickém vyučování
ŠEĎOVÁ, KláraZákladní údaje
Originální název
Moc v dialogickém vyučování
Název anglicky
Power in dialogic teaching
Autoři
ŠEĎOVÁ, Klára (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Pedagogická orientace, Brno, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, 2015, 1211-4669
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/15:00080698
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
moc; dialogické vyučování; výuková komunikace
Klíčová slova anglicky
power; dialogic teaching; classroom communication
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 23. 3. 2016 09:53, Mgr. Marie Skřivanová
V originále
Cílem této studie je prozkoumat mocenské vztahy mezi učitelem a žáky v kontextu dialogického vyučování, to znamená takového typu výuky, v němž je stimulována aktivní účast žáků na výukové komunikaci. Článek na datech z výzkumu zaměřeného na zavádění dialogických postupů do vyučování humanitních předmětů na druhém stupni základní školy ukazuje, že v dialogickém vyučování dochází k cirkulaci moci mezi učitelem a žáky. To znamená, že nastavení vzájemných vztahů mezi učiteli a žáky umožňuje funkční přelévání moci mezi oběma stranami. V příspěvku jsou dále identifikovány dílčí elementy cirkulace moci, jimiž jsou snížení dominance učitele a dosažení shody na definici situace mezi učitelem a žáky.
Anglicky
The aim of this study is to explore the relations of power between the teacher and students in the context of the so-called dialogic teaching, which is a type of teaching that stimulates students' active participation in the teaching communication. Based on data of a research into the implementation of dialogic procedures in humanities at lower secondary schools, the article shows that in dialogic teaching there is circulation of power between the teacher and pupils. This means that the adjustment of mutual relations between teachers and pupils enables functional interchange of power between both parties. Furthermore, the article identifies partial elements of the circulation of power such as the decrease of the dominance of the teacher and the achievement of a consensus about the definition of the situation between the teacher and pupils.
Návaznosti
GA13-23578S, projekt VaV |
|