2014
How Repetition and the Structuring of Information Co-contribute to Persuasiveness: A Case Study on I Have a Dream
LU, Wei-lun a Martin DRÁPELAZákladní údaje
Originální název
How Repetition and the Structuring of Information Co-contribute to Persuasiveness: A Case Study on I Have a Dream
Autoři
LU, Wei-lun (158 Tchaj-wan, garant, domácí) a Martin DRÁPELA (203 Česká republika, domácí)
Vydání
CADAAD5, Budapest, 1-3 September 2014, 2014
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele
Maďarsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/14:00079525
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
Cognitive linguistics; information structure
Štítky
Změněno: 26. 3. 2015 07:14, doc. Wei-lun Lu, Ph.D.
Anotace
V originále
Persuasion as a rhetorical phenomenon has received extensive scholarly attention from different points of view, with various persuasive strategies identified such as lexical choice, pronoun use, mood and modality, etc. However, the influence of information structure (e.g. Firbas 1995, Svoboda 1983) on persuasive effects has not received due attention in literature. The present study demonstrates the cognitive significance of how the speaker's structuring of information flow and its interplay with repetition can serve as a powerful persuasive strategy. To illustrate our point, we analyze Martin Luther King Jr.'s most famous speech, I Have a Dream, along the lines of the framework of Functional Sentence Perspective (Firbas 1992).
Návaznosti
EE2.3.30.0037, projekt VaV |
|