k 2014

How Repetition and the Structuring of Information Co-contribute to Persuasiveness: A Case Study on I Have a Dream

LU, Wei-lun a Martin DRÁPELA

Základní údaje

Originální název

How Repetition and the Structuring of Information Co-contribute to Persuasiveness: A Case Study on I Have a Dream

Autoři

LU, Wei-lun (158 Tchaj-wan, garant, domácí) a Martin DRÁPELA (203 Česká republika, domácí)

Vydání

CADAAD5, Budapest, 1-3 September 2014, 2014

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60200 6.2 Languages and Literature

Stát vydavatele

Maďarsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/14:00079525

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

Cognitive linguistics; information structure

Štítky

Změněno: 26. 3. 2015 07:14, doc. Wei-lun Lu, Ph.D.

Anotace

V originále

Persuasion as a rhetorical phenomenon has received extensive scholarly attention from different points of view, with various persuasive strategies identified such as lexical choice, pronoun use, mood and modality, etc. However, the influence of information structure (e.g. Firbas 1995, Svoboda 1983) on persuasive effects has not received due attention in literature. The present study demonstrates the cognitive significance of how the speaker's structuring of information flow and its interplay with repetition can serve as a powerful persuasive strategy. To illustrate our point, we analyze Martin Luther King Jr.'s most famous speech, I Have a Dream, along the lines of the framework of Functional Sentence Perspective (Firbas 1992).

Návaznosti

EE2.3.30.0037, projekt VaV
Název: Zaměstnáním nejlepších mladých vědců k rozvoji mezinárodní spolupráce