TAJOVSKÁ, Kateřina, Robert ČÍHAL, Olga NOSKOVÁ, Martin PROCHÁZKA a Radka KOKOJANOVÁ. Využití geoinformačních technologií jako nástroje sběru, harmonizace a správy dat v Informačním přehledu o žel. přejezdech mimo správu SŽDC. zámek Kozel: Tribun EU, 2014, s. 44-45. ISBN 978-80-263-0796-9.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Využití geoinformačních technologií jako nástroje sběru, harmonizace a správy dat v Informačním přehledu o žel. přejezdech mimo správu SŽDC
Název česky Využití geoinformačních technologií jako nástroje sběru, harmonizace a správy dat v Informačním přehledu o žel. přejezdech mimo správu SŽDC
Název anglicky Use of geoinformation technologies as tools for collecting, harmonization and data management in Information system of rail crossing outside the administration RIA.
Autoři TAJOVSKÁ, Kateřina, Robert ČÍHAL, Olga NOSKOVÁ, Martin PROCHÁZKA a Radka KOKOJANOVÁ.
Vydání zámek Kozel, od s. 44-45, 2 s. 2014.
Nakladatel Tribun EU
Další údaje
Typ výsledku Stať ve sborníku
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
ISBN 978-80-263-0796-9
Klíčová slova česky Železniční přejezdy, geoinformační technologie, prostorové databáze, Geoportál, GNSS měření přejezdů
Změnil Změnila: Ing. Kateřina Tajovská, Ph.D., učo 54836. Změněno: 18. 3. 2015 12:42.
Anotace
Cílem příspěvku je podat celkový přehled využití geoinfomarčních technologií při řešení Projektu výzkumu, vývoje a inovací VG20102014042 - Informační přehled o železničních přejezdech mimo železniční síť Správy železniční dopravní cesty. Tento projekt vznikl z potřeby unifikovat a standardizovat do té doby značně rozdílné způsoby evidence železničních přejezdů mimo správu SŽDC a vytvořit jednotnou metodiku, která by byla zároveň kompatibilní s dosavadní evidencí přejezdů ve správě SŽDC. Jeho ideou je pak dostat tato data i do Informačního systému Integrované záchranné služby, aby zásahové jednotky měly v případě potřeby k dispozici správná a úplná data o všech přejezdech. V průběhu řešení tohoto úkolu vyvstala celá řada problémů pramenících z velmi rozdílných podkladů, které nějakým způsobem vstupovaly jako podkladová data pro informační systém. Tato vstupní data měla různou míru přesnosti jak v kvalitativní, tak kvantitativní stránce – z toho vyplývala potřeba tyto údaje integrovat, harmonizovat, doplnit a interpretovat ve výsledném informačním systému, který má návaznost jak na hlavního správce dat – SŽDC, tak i na „subdodavatele“ - provozovatele drah mimo evidenci SŽDC. Při řešení této problematiky byla využita celá řada geoinformačních technologií, které významnou měrou přispěly k urychlení tvorby a hlavně přehlednosti i provázanosti jednotlivých dílčích částí informačního systému. V prezentaci bude popsán celý proces sběru, integrace, harmonizace a standardizace vstupních dat, jejich následné zpracování a návrh prezentace jak laické tak odborné veřejnosti. Důležitou součástí systému je i nastavení celé řady automatických či poloautomatických kontrol, které mají odstranit chybovost, jež je zatím bohužel průvodním jevem jak jednotné evidence přejezdů v rámci SŽDC, tak i dat, která jim dodávají soukromí provozovatelé. Celá technologie zahrnuje využití GNSS měření, databázové systémy, Geoportál realizovaný technologií Intergraph Thin Client, WMS služby a zároveň informační webový portál.
VytisknoutZobrazeno: 22. 8. 2024 02:24