k 2015

Soudobé dějiny školství jako výzva pro historicko-pedagogický výzkum i výuku (dějin pedagogiky)

ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ and Dana KNOTOVÁ

Basic information

Original name

Soudobé dějiny školství jako výzva pro historicko-pedagogický výzkum i výuku (dějin pedagogiky)

Name (in English)

Contemporary history of education as a challenge for historical and educational research and teaching (history of education)

Authors

ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Michal ŠIMÁNĚ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Dana KNOTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Aktuální situace a perspektivy dějin pedagogiky jako vědního oboru a jako vyučovacího předmětu. Katedra pedagogiky, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova, 4. února, 2015, Praha, 2015

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/15:00080717

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

současné dějiny; dějiny vzdělávání; orální historie; ICT ve vzdělávání

Keywords in English

contemporary history; history of education; oral history; ICT in education

Tags

Změněno: 23/3/2016 15:17, Mgr. Marie Skřivanová

Abstract

V originále

Cílem příspěvku je prezentovat a diskutovat problematiku soudobých dějin školství, které je v českém prostředí věnováno poměrně málo pozornosti. Autoři se budou v první části příspěvku věnovat metodologickým otázkám výzkumu soudobých dějin školství. Ve druhé části příspěvku se zaměří na pojetí výuky soudobých dějin školství v éře digitálních technologií. V této části se zamyslí nad výukou založenou na moderních didaktických paradigmatech, ale i na současných historických konceptech.

In English

The objective of this paper is to present and discuss issues of contemporary history of education, which is in the Czech environment received relatively little attention. Authors focus on the methodological issues of contemporary history of education research in the first part of the contribution. In the second part of the paper authors focus on the concept of teaching contemporary history of education in the digital age. In this section considers the teaching based on modern teaching paradigms, but also on contemporary historical concepts.

Links

GA14-05926S, research and development project
Name: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Czech Science Foundation