k 2015

Význam determinant inkluzivního vzdělávání pohledem ředitelek a ředitelů běžných škol

VRUBEL, Martin

Základní údaje

Originální název

Význam determinant inkluzivního vzdělávání pohledem ředitelek a ředitelů běžných škol

Název česky

Význam determinant inkluzivního vzdělávání pohledem ředitelek a ředitelů běžných škol

Název anglicky

The importance of determinant of inclusive education through directors of normal schools

Autoři

Vydání

III. Olomoucké speciálněpedagogické dny, 2015

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

facilitátor; bariéra; osoby se zrakovým postižením; školní inkluze; rovnoprávnost; vzdělávání; postoje

Klíčová slova anglicky

facilitator; barrier; person with visual impairment; school inclusion; equality of rights; education; attitudes
Změněno: 22. 3. 2016 21:53, Mgr. Klára Dobrovolná, DiS.

Anotace

V originále

Příspěvek přináší dílčí výsledky širšího výzkumného šetření významu determinant školní inkluze osob se zrakovým postižením pohledem ředitelek a ředitelů běžných škol. Na vedoucí pracovníky se zaměřujeme z důvodu jejich klíčové role pro úspěch inkluzivního vzdělávání vycházející jak z evropského, tak z českého právního rámce. Kvantitativního výzkumného šetření se zúčastnilo 179 ředitelek a ředitelů z Pardubického kraje, Královéhradeckého kraje a Kraje Vysočina. Pro naše výzkumné šetření jsme zvolili výzkumnou metodu dotazování, techniku dotazník. Z hlediska významnosti determinant se na čelních místech umístily determinanty: schopnost upravit výuku, podpora dalšího vzdělávání učitelů, asistent pedagoga ve třídě. Významným faktorem ovlivňujícím možnost inkluze žáka se zrakovým postižením je též délka praxe respondentů ve školství. Ze statistické analýzy vyplynulo, že vstřícnější ke změnám systému jsou vedoucí pracovníci pracující ve školství méně než 25 let. Dále jsme zjišťovali míru ochoty k zahájení inkluzivního vzdělávání osob s různým typem zrakového postižení. Pomocí statistických postupů jsme sestavili speciální nástroj, kterým tuto ochotu měříme. Jsme tak schopni zjistit, která omezení zrakových funkcí jsou z pohledu managementu škol přijímána lépe a která hůře. Výsledky prezentujeme v našem příspěvku.