J 2015

Skipping school in early adolescents in the Czech Republic: Association with problems and conflicts in the family and at school

STRÁNSKÁ, Zdenka; Ivana POLEDŇOVÁ a Iveta REBROVÁ

Základní údaje

Originální název

Skipping school in early adolescents in the Czech Republic: Association with problems and conflicts in the family and at school

Autoři

STRÁNSKÁ, Zdenka (203 Česká republika, garant, domácí); Ivana POLEDŇOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Iveta REBROVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Prace Psychologiczne LXIII, Acta Universitatis Wratislaviensis No 3601; Sytuacje konfliktu społecznego. Przyczyny - Sposoby rozwiązywania - Skutki, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wroclawskiego, 2015, 0137-110X

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50102 Psychology, special

Stát vydavatele

Polsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/15:00082617

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

skipping; truancy; school phobia; school refusal; negative attitude to school; conflicts in the family and at school

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 15. 2. 2020 15:11, Mgr. Vojtěch Juřík, Ph.D.

Anotace

V originále

Our study focused on the prevalence of absenteeism at Czech primary schools and on the exploration of potential correlates and causes of this phenomenon in early adolescents. We were interested in differences between adolescents who never skipped school and those who described themselves as school-skippers, especially with regard to family and school factors. The participants were asked to complete two self-report measures: a questionnaire on absenteeism from school designed for the purpose of the study and The School Refusal Assessment Scale (SRAS-C) by Kearney & Silverman (1993). On a sample composed of early adolescents (N = 200), we found that as much as 31.5% had some experience with skipping school. When the criterion was changed to the number of unexcused absences, the number was diminished to 1%, which corresponds to the official figures. The results also suggested that school skippers were more likely than non-skippers to have a parent who served a sentence in jail, have problematic relationships with their parents, run away from home, spend less free time with their parents, and be bullied by their peers. On the other hand, the data did not provide evidence for school skippers to come from single-parent families or suffer from psychological strain more often than non-skippers do.

Návaznosti

MUNI/A/1226/2014, interní kód MU
Název: Ověření psychometrických vlastností diagnostických nástrojů pro screening výskytu a forem deprese a depresivity u dětí a dospívajících (Akronym: DEPRES)
Investor: Masarykova univerzita, Ověření psychometrických vlastností diagnostických nástrojů pro screening výskytu a forem deprese a depresivity u dětí a dospívajících, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty