D 2015

Evaluating Cartographic Visualizations Using Blank Maps And From the Perspective of the Individual Differences: A Pilot Study

ŠTĚRBA, Zbyněk, Čeněk ŠAŠINKA, Zdeněk STACHOŇ a Jaromír ČAPEK

Základní údaje

Originální název

Evaluating Cartographic Visualizations Using Blank Maps And From the Perspective of the Individual Differences: A Pilot Study

Autoři

ŠTĚRBA, Zbyněk (203 Česká republika, garant, domácí), Čeněk ŠAŠINKA (203 Česká republika, domácí), Zdeněk STACHOŇ (203 Česká republika, domácí) a Jaromír ČAPEK (203 Česká republika)

Vydání

Singapur, 4th Annual International Conference on Cognitive and Behavioral Psychology, od s. 1-14, 14 s. 2015

Nakladatel

Neuveden

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

Zemský magnetismus, geodesie, geografie

Stát vydavatele

Singapur

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14310/15:00082682

Organizační jednotka

Přírodovědecká fakulta

ISSN

Klíčová slova česky

design experimentu pilotní studie slepá mapa kognitivní styl

Klíčová slova anglicky

experiment design pilot study blank map cognitive style

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 9. 4. 2015 12:31, Mgr. Zbyněk Štěrba, Ph.D.

Anotace

V originále

The paper concerns a possible method for evaluating cartographic visualizations, with the emphasis on the perspective of the individual differences. Empirical usability testing of a newly proposed cartographic visualization is always an important step in the map-making process. This paper proposes an experimental design for testing the usability of selected cartographic visualizations by using a blank map. A standard topographic map and a specific context map proposed for transport-related tasks were used for the pilot study to examine the proposed testing methodology. An interactive experiment was designed to test differences in perception between both map variants. During the experiment, designed with the MUTEP application, two randomly chosen groups of users were asked to perform several tasks with a map related to object localization or wayfinding. In the final part of the study, respondents were asked to mark a number of locations on a blank map. All information regarding the responses was entered into a database. In the second phase, the same test was conducted using an eye-tracking tool to observe the elementary cognitive strategies of the respondents. Differences in problem-solving strategies were found with respect to both tested visualizations.

Návaznosti

EE2.3.30.0037, projekt VaV
Název: Zaměstnáním nejlepších mladých vědců k rozvoji mezinárodní spolupráce